GFO op bezoek in Tiel

Op zondagmiddag 31 mei was het Gelders Fanfare Orkest (GFO) te gast tijdens het 120-jarige verjaarsfeest van Harmonievereniging Kunst Na Arbeid (KNA) uit het Gelderse Ingen. Het feest werd gevierd in Schouwburg Agnietenhof te Tiel, een mooie plek met een verrassend goede akoestiek.

Voor de pauze verzorgde KNA een gevarieerd klassiek programma. Op het repertoire stond onder meer "Concerto for Horn" van Saverio Mercadente. De solo werd vertolkt door hoornsolist Erik Rozendom. Dat was een prettig weerzien voor alle GFO'ers: Erik speelde jarenlang hoorn bij het GFO. Eén van de afsluiters was het "Ministry of Winds" van Jacob de Haan, een arrangement van "'t Ministerie van Fanfare". Een soepele overgang naar het optreden van het GFO.

Het grote werk dat door het GFO was meegenomen was het werk "Armeense Rhapsodie nr. 3" van Alexander Comitas. Eén van de grotere concertwerken voor fanfare. Een bijzonder rijk en interessant werk, dat uitgebouwd is op basis van twee Armeense volksmelodieën: een danswijsje en een lied van een in Armenië beroemde rondreizende minstreel. De compositie is doordesemd met de pijn en bezieling van het Armeense volk. Tegen het einde keren de eerdere thema’s terug, culminerend in een apotheose waarin de middeleeuwse melodie een hoofdrol speelt.

Het feest werd feestelijk afgesloten met een "gouden fanfarehit" uit het recente verleden: "The Songs of The Wizz" van Quincy Jones.

Van harte gefeliciteerd KNA uit Ingen, en nog vele jaren!

Tekst; Mr. T. Bone - Trombone
Foto's; Janienke Souman