Verrassende ontmoeting in Fryslân

Het Frysk Fanfare Orkest begon het concert voor de pauze. Ze hebben een aantal prachtige transcripties van symfonische werken gespeeld, onder andere “de Hongaarse Dans no.5” van Johannes Brahms. Een overtuigende uitvoering van “Composition XIII” van Leon Vliex liet horen wat ze allemaal in hun mars hebben. Daarnaast werden er verschillende koralen gespeeld. Onder andere een verzoeknummer van componist Bernard van Beurden die onlangs overleden is het koraal “Abide With Me”, wat bij verschillende mensen in het publiek zowel kippenvel als een traan veroorzaakte.

Na de pauze bracht het GFO eveneens een ode aan Van Beurden. Dit in de vorm van een van zijn laatste werken: “het Concertino voor Viool en Fanfareorkest” waarin violiste Jeanine van Amsterdam zowel het publiek als de muzikanten wist te betoveren met haar klanken op de viool. Naast dit werk speelde het GFO het koraal “a Prelude to a Peaceful World” van componist Ed de Boer en als groot werk “Glimpses of a Life” van componist Harrie Janssen.

Mede door het hoge niveau van de beide orkesten en het enthousiaste publiek, kunnen we terugkijken op een prachtige avond, welke door speaker Andries de Haan tot een mooi geheel werd gebracht.

Kon u er niet bij zijn? Op zondag 13 november vindt deze uitwisseling weer plaats. Niet in het hoge Noorden, maar in theater Veluvine te Nunspeet. Wij hopen u dan graag te ontmoeten!

Tekst: Nyncke (trompet)
Foto: Jeffry Wiesnekker