Gelders Fanfare Orkest in Castricum

Zaterdagavond 17 mei 2014 verzorgde het Gelders Fanfare Orkest (GFO) met Emergo een Dubbelconcert in sporthal de Bloemen te Castricum. Het fanfareorkest staat net als het GFO eveneens onderleiding van chef-dirigent Erik van de Kolk.

Na een zonnige dag aan de kust, waardoor menige muzikant voor het concert de verleiding van het strand niet kon weerstaan, opende Emergo het concert met “Fanfare and Flourishes” van James Curnow. Als groot werk stond “The Torchbearer” van Peter Graham in een arrangement van Luc Vertommen op het programma, naast Rob Goorhuis’ compositie “Concert voor sopraansaxofoon en fanfareorkest” met als soliste Linda Arnoldus – de koningin van de sopraansax. Een prachtige vertolking met sterke techniek, die onder het luisterend oor van de componist, keurig begeleid door het orkest, prachtig door haar uitgevoerd werd.

Na de pauze opende het GFO met “A Farewell to Arms” van Harrie Janssen. Aansluitend op “Mastare alle söka dig” en “O Magnum Mysterium”, was het solist Wilbert Zwier die “Colors for trombone” van Bert Appermont ten gehore mocht brengen. Het GFO zal dit fraaie werk binnenkort nogmaals uitvoeren, maar dan onderleiding van solist Wilbert tijdens zijn eindexamen HaFa-directie. Hiertoe is door hem eveneens een arrangement gemaakt van Alfred Reeds “Lorva Horoval”, wat het GFO als finale werk op het programma had staan.

Beide fanfareorkesten kunnen terugkijken op een mooie avond met twee fantastische solisten in een goed gevulde (en fraai aangeklede) zaal. Castricum bedankt !!!

Tekst: Henk van 't Hul - bariton