Koninklijke Stadsfanfaren Izegem te gast in Ede

Op zaterdagavond 1 oktober ontvingen we als Gelders Fanfare Orkest (GFO) een bijzondere gast op de Veluwe, en wel een 210-jarige fanfare uit België: de Koninklijke Stadsfanfaren Izegem. Een orkest waarbij wij, met onze 28 jaar, nog maar fanfare-kleuters zijn.

Op 5 juli vorig jaar mochten wij al afreizen om in Izegem een concert te verzorgen, en nu kwamen zij ons dus bezoeken voor een dubbelconcert in het sfeervolle Akoesticum Ede, de prachtig verbouwde voormalige Johan Willem Frisokazerne.

Het GFO opende het concert spetterend met het bekende Madrigalum van Philip Sparke. Daarna werd met de beeldende muziek van The Saba Encounters van Joop van Dijk een bezoek gebracht aan de onderwaterwereld rond het eiland Saba. Na het verstilde motet Locus Iste van Bruckner kreeg het publiek alvast een sneak preview van het WMC-programma van het GFO. Met de compositie Time for Outrage! verklankte componist Marco Pütz zijn woede en frustratie uit over alle crises die op dit moment onze wereld beheersen. Onverbiddelijke, donkere en gewelddadige muziek die je aan het denken zet.

Na de pauze was het de beurt aan de Stadsfanfaren. Na een swingende Grand Fanfare kregen we een spannende Nacht op de kale berg van Moessorgski voorgeschoteld, waarbij vooral de heerlijk duivelse sopraansaxsolo's opvielen. Verrassend was het jazzy Concerto Grosso van Crausaz waarin solisten Niels Pannecoucke (marimba) en Gilles Demeurisse (euphonium) halsbrekende toeren uit konden halen, ondersteund door een zeer solide orkestbegeleiding. Vervolgens liet de trombonesectie ons alle hoeken van de zaal zien met Blades of Toledo.

Geweldig was het om daarna de beleving te voelen in een liedje als Brussel van Jacques Brel, om niet te zeggen in Don't stop me now van Queen ...

Na het uitwisselen van enkele cadeaus en een heerljke toegift kwam er een einde aan een mooie concertavond (maar niet voordat er enige zaken "tussen pot en pint" bezegeld zouden worden ... wat dat ook maar moge betekenen ...)

Stadsfanfaren: merci en we zien jullie in Kerkrade!

Tekst: Sander (bugel)
Foto: Jeroen (bas)