GFO met euphonium virtuoos David Thornton

Net als in voorgaande edities verleende het Gelders Fanfare Orkest (GFO) op zaterdag 22 november 2014 haar medewerking aan de concertreeks HRFSTWND. Ditmaal in de "kleine" zaal van theater De Flint te Amersfoort, samen met Cresendo uit Voorthuizen.

Het fanfareorkest uit Voorthuizen opende het concert met "Artic Funk" van de Noorse componist Torstein Aagaard-Nilsen en vervolgde haar programma met werken van Jan Bosveld en Johan de Meij. Het 2de divisie orkest, onder leiding van dirigent Arno Groeneveld, bracht voor de pauze "Nåde" van Ivar Kleive/Knut Reiersrud ten gehore, waarin een prachtige rol voor het uit Voorthuizen meegebrachte orgel verwerkt was.

Het GFO onder leiding van haar chefdirigent Erik van de Kolk vervolgde na de pauze het programma, dat voor een groot deel aangepast was rond de internationaal bekende euphonium solist David Thornton uit Engeland. Eén van de vooraanstaande euphonium spelers van zijn generatie, die een wereldwijde reputatie als solist en docent. In 2001 was hij 'The International Euphonium Player Of The Year'.

Het orkest opende met "O Magnum Mysterium" en introduceerde vervolgens haar solist met het klassiek getinte solowerk "Grande Fantasy Dramatique". Aansluitend bracht het GFO "Derivations" van Marco Pütz ten gehore, wat circa acht jaar geleden het verplichte werk voor de Concertafdeling was tijdens het Wereld Muziek Concours in Kerkrade.

Van dezelfde hand was het oorstrelende "Solitary Prayer", dat op ingetogen wijze door solist en orkest ten gehore werd gebracht. Na de Britse liederen uit "Bravura", speelde solist David Thornton zonder orkestbegeleiding het funky "Hummingbrrd" van Steven Bryant op zijn euphonium en ter afsluiting van een fantastische avond boordevol originele muziek vormde David met onze eigen Sterling performer Gerd Wensink een euphonium-duo, en samen vertolkten zij, begeleid door het GFO, op virtuoze wijze "Two Part Invention" van Philip Sparke.

De komst van euphonium solist David Thornton werd mede mogelijk gemaakt door distributeur Muremo N.V. en Sterling - Manufacturer of Professional Brass Instruments.

p.s. heb je dit fantastische optreden met David gemist? Op zaterdag 10 januari 2015 komt ie nog een keer terug bij het GFO tijdens het Nieuwjaarsconcert in Theater Veluvine te Nunspeet ... reserveer snel je kaarten!