GFO verzorgt jubileum- & dubbelconcert

Op zaterdag 4 oktober jl. verleende het Gelders Fanfare Orkest (GFO) haar medewerking aan het 40 jarig jubileum van de oudheidskundige vereniging Arent thoe Boecop (eveneens) uit Elburg.

Het was een prachtige muziekavond waar zowel de aanwezigen, als het orkest zelf met volle teugen van hebben genoten. Het GFO bracht herkenbare stukken ten gehore, die door presentatrice Margriet de Graaf aan elkaar werden gesproken. Naast een kleurrijk optreden van trombonist Jilt Jansma in “Colors for trombone” was vooral “Elburg Fantasy” een daverend succes, waarbij bovendien componist Jacob de Haan aanwezig was en vertelde over het ontstaan van zijn compositie. Tijdens de uitvoering werden historische foto’s van de monumentale binnenstad en haven van Elburg getoond.

De week erop, op zaterdag 11 oktober, mocht het GFO de bühne delen met fanfarekorps "Ons Genoegen" uit Hattem. De vereniging die ons al geruime tijd gastvrij ontvangt in haar repetitiegebouw en sinds kort onderleiding van dirigent Pieter Koster staat. Zij traden voor de pauze op met ondermeer "Bellum et Pax" van componist Stijn Roels en de medley "Songs of the Wizz" in een arrangement van Peter Kleine Schaars.

Na de pauze presenteerde het GFO zich onder leiding van chefdirigent Erik van de Kolk en openden het programma net als de week ervoor met de concertmars "Gammatique" van Gerard Boedijn en het WMC werk "Derivations" van Marco Pütz.

Ditmaal plaatste het regionale top orkest haar eigen solisten op de voorgrond; bugeliste Corrie van 't Hul en percusionist Bart Tip op vibrafoon sloten de avond swingend af met "Spain" en Gerd Wensink op euphonium verzorgde in Peter Grahams "Bravura" alvast een virtuoos voorproefje op het aanstaande HRFSTWND concert van het GFO met zijn Britse collega David Thornton.

Fotografie - Harry Schoonhoven