Seizoensafsluiting '16

Na twee eerdere uitvoeringen mocht het Gelders Fanfare Orkest op 25 juni nog een laatste keer "Concertino for Violin and Fanfare Orchestra" van de onlangs overleden Bernard van Beurden samen met Jeanine van Amsterdam ten gehore brengen. Het orkest begeleidde haar tijdens het afstudeerconcert van haar masteropleiding op het conservatorium van Amsterdam.

Voor ondergetekende een eerste bezoek aan het prachtige pand aan het IJ, waar op alle verdiepingen door de dubbele deuren heen de nerveuse klanken waarneembaar waren van de vele oefenende (overgangs-)examenkandidaten. Het omkleden gebeurde aanvankelijk onder het toeziend oog van het publiek in de foyer, waar een groot televisiescherm de beelden van een beveiligingscamera live ‘uitzond’. Deze show kwam snel ten einde door kordaat handelen van een GFO’er, waarna de echte show begon.

Na een ongebruikelijk, maar zeer fraai duet tussen viool en accordeon, was het de beurt aan het GFO om in een laatste poging Jeanines diploma veilig te stellen. Dat het behalen van haar master werkelijkheid zou worden was reeds lang bekend, maar dat het met lof (cum laude) zou zijn was voor iedereen, maar vooral Jeanine, een zeer mooie verrassing. Een mooi compliment voor het GFO werd overigens door een van haar examinatoren gegeven, die ons, na onze uitvoering van "O Magnum Mysterium" tijdens het juryberaad, toevertrouwde dat het gesprek even was stilgelegd om te kunnen genieten van dit prachtige muziekstuk.

Na afloop van het concert koersten de muzikanten richting Castricum, alwaar aan zee een smakelijke maaltijd werd genuttigd. Een van de keuzes was natuurlijk Fish & Chips en het devies ‘een vis moet zwemmen’ resulteerde in een gezellig avond.

De volgende ochtend, zondag 26 juli, moest het orkest al weer vroeg aantreden, ditmaal in Egmond aan Zee, voor een concert op het Pompplein. Terwijl het in het oosten van Nederland goot van de regen, was het op de concertlocatie prachtig zonnig weer, wat het lange wachten op de aankomst van het slagwerk enigszins verzachtte, zowel voor orkest als publiek. Het werd een gevarieerd concert met onder meer de voor het GFO bekende ‘moppies op hoog niveau’. Hiermee wordt bekende muziek en solo’s bedoeld, maar dan wel muzikaal en serieus, zoals "Westside Story", "Nederpotpourri" en Harmens prachtige solo in "A Tribute to Harry James". De Randstadconcertreis is geslaagd als seizoensafsluiter en heeft de basis gelegd voor een veelbelovend WMC-jaar zowel op muzikaal als op sociaal vlak.

Tekst; Bart (slagwerk)
Foto; Martine (moeder van violiste Jeanine van Amsterdam)