Verberg snelkoppelingen

Thom Zigterman wint compositieprijs VLAMO

‘The Legend of Kópakonan’ van allround musicus en GFO-esbassist Thom Zigterman is eind januari gekozen als beste werk voor de 2e afdeling (in Nederland is dat ongeveer de 4e divisie). Het werk vertolkt het dramatische verhaal van de Zeehondenvrouw, een van de bekendste legendes van de Faeröer-eilanden. We willen als Gelders Fanfare Orkest (GFO) Thom van harte feliciteren met deze prijs en vragen hem graag de hemd van z’n lijf over zijn werk als componist.

Deze prijs won Thom in de door de Vlaamse Amateurmuziekorganisatie (VLAMO) uitgeschreven compositiewedstrijd, die gejureerd werd door Jan Van der Roost, Tom Hondeghem en Leon Vliex. In totaal waren er 48 inzendingen voor de 2e en 3e afdeling; de winnaars ontvingen een geldbedrag van € 2.500.

Wat was je eerste reactie toen je hoorde dat je in de prijzen was gevallen?
Uiteraard was ik zeer verrast dat ik uit zo veel inzendingen als beste uit de bus kwam voor één van de twee prijzen. Ook wel een beetje opgelucht. Ik wist van een paar componisten dat ze ook hadden meegedaan, en dat waren gevestigde namen en grote jongens. Dus dat was extra mooi!

Wat vond de jury sterk aan deze compositie?
De jury was vooral te spreken over de instrumentatie, het vloeiende verloop (‘organisch’) en de gebruikte akkoorden, die ze als verfrissend en zeer sfeervol ervoeren. Dit is in ieder geval wat ik van hen heb vernomen.

Ben je zelf ook tevreden over dit werk en wanneer is een compositie voor jou geslaagd?
Jazeker! Anders had ik het niet eens ingestuurd denk ik. Je moet er volledig achter staan en je kunt je nooit zwakheden permitteren. Een werk is in mijn ogen geslaagd als zowel kenners als liefhebbers het mooi vinden. Met kenners bedoel ik collega-dirigenten en componisten en met liefhebbers de (amateur)musici en het publiek. En natuurlijk als ik er zelf tevreden over ben en alle zwakke punten eruit gefilterd heb.

Hoe belangrijk is componeren voor je?
Componeren is gewoon erg leuk om te doen, ondanks dat het meestal niet vanzelf gaat bij mij. Het is belangrijk om nieuw en vernieuwend repertoire te schrijven, allround te zijn en nieuwe dingen te leren. Ik vind het leuk om zowel lichte muziek te schrijven naast serieuze concertwerken of een mars of een koraalbewerking. Tijdens de lockdowns ben ik zeer productief geweest, maar nu de orkesten weer gaan repeteren, merk ik dat de creativiteit op een lager niveau ligt. Dus ga ik vanaf nu weer minder componeren en meer dirigeren. Dat houdt het ook weer in balans.

Wat brengt componeren jou?
Verschillende dingen. Allereerst dat je iets bedenkt wat anderen dan weer uitvoeren. Daarnaast dat er goed repertoire bijkomt, voor vooral fanfareorkesten en dan met name voor de lagere divisies. En natuurlijk is het ook wel eervol om gevraagd te worden een werk voor iemand of voor een orkest te schrijven. Tot slot is het leuk en goed om op verschillende terreinen in de muziek actief te zijn. Componeren geeft mij uiteindelijk een soort genoegdoening en ook wel een bevestiging dat ik het ambacht onder de knie heb.

‘The Legend of Kópakonan’ is volgens Thom een uitdaging voor elke individuele muzikant, maar ligt technisch/ritmisch en qua omvang binnen de mogelijkheden van een 4e divisie fanfare- of harmonieorkest. Meer info over zijn muzikale activiteiten en werken van zijn uitgeverij TZ Editions is te vinden op www.thomzigterman.nl

Tekst: Wilma Schreiber
Foto: Arie Bruinsma

Laatste tweet

Vorige week verzorgde het GFO het galaconcert van het @GoudenSpiker festival. Lees hier het concertverslag:… https://t.co/HNbcvpYwzE