Bas Lodewijks, solist Nieuwjaarsconcert, stelt zich voor

Tijdens het aanstaande Nieuwjaarsconcert op zaterdag 11 januari 2014 in theater "Veluvine" te Nunspeet, treedt het Gelders Fanfare Orkest (GFO) met maar liefst twee jonge solisten op. Na de goed bezochte audities voor het Jong Solistenproject, selecteerde de jury Bas Lodewijks op alt-saxofoon en Anouk Mulder op Bugel. Bas is 19 jaar en woont in Best. Hij studeert Technische Wiskunde aan de Technische Universiteit te Eindhoven en studeert daarnaast Saxofoon aan het Fontys Conservatorium.

Speel je al lang saxofoon?
Mijn ouders wilden graag dat ik Algemene Muzikale Vorming zou volgen aan de muziekschool in Best. Ik was toen 7 jaar en zag dit niet echt zitten, maar na één les was ik helemaal om. Na het tweejarige traject te doorlopen hebben kon er gestart worden met muziekles. Ontzettend veel verschillende instrumenten zijn de revue gepasseerd, maar de keuze is op saxofoon gevallen. Na twee jaar les ben ik bij het Elementair Blaas Orkest terecht gekomen, een opstap om uiteindelijk bij de plaatselijke harmonie St. Caecilia te gaan spelen. Daarnaast heb ik een hele tijd bij de Bigband van de muziekschool gezeten. Ik speel in een aantal orkesten, maar treedt ook solistisch op, zoals ik binnenkort bij het Gelders Fanfare Orkest mag gaan doen.

Heb je een voorbeeld, een muzikale held?
Mijn held? Dat is moeilijk te zeggen. Op muziekgebied alleen al zijn er natuurlijk ontzettend veel mensen die te noemen zijn om tegen op te kijken, dit hoeven niet eens saxofonisten te zijn. Er zijn ontzettend veel goede muzikanten, en ik vind het dan ook belangrijk je zo open mogelijk te stellen tegenover alles wat op je afkomt. Je kunt van elke ervaring die je op doet alleen maar groeien. Een echte held heb ik dus niet echt denk ik.

Je auditie begin oktober was erg goed, wat kunnen we straks verwachten?
Spelen met het Gelders Fanfare Orkest lijkt me ontzettend gaaf. Spelen met een orkest is altijd heel leerzaam en interessant, maar het GFO is een heel goed orkest. Kijk maar wat ze op het afgelopen WMC gescoord hebben in de concertafdeling. Die punten zijn natuurlijk niet mis. Je hoeft minder snel concessies te zien qua moeilijkheidsgraad van de orkestpartij en het niveau van de uitvoering kan hierdoor ook hoger zijn. Dit legt ook bij mezelf de druk hoger om te presteren, wat juist ontzettend goed is.

De leden en dirigent van het Gelders Fanfare orkest wensen Bas en Anouk heel veel succes met de voorbereiding op hun optreden tijdens het Nieuwjaarsconcert 2014. Binnenkort hebben we Anouk "In de Spotlight" en wij hopen u te mogen verwelkomen in Nunspeet.