Nieuwjaarsconcert 2015

Met ‘Festmusik der stadt Wien’ opende het Gelders Fanfare Orkest (GFO) haar uitverkochte Nieuwjaarsconcert. Een smaakvolle ouverture van een heerlijke concertavond waar een breed spectrum van de Nederlandse fanfaremuziek ten toon werd gespreid. Zo werd ook ‘Highland Village Dances’ van de in zaal aanwezige Rob Goorhuis gepresenteerd. Dit werk zal tijdens het ONFK gepeeld worden door fanfares uit de 2e divisie en staat binnenkort op het GFO YouTube-kanaal.

Het orkest onder leiding van maestro Erik van de Kolk, mocht voor de tweede keer in korte tijd euphoniumvirtuoos David Thornton verwelkomen. Hij soleerde met ‘Solitary Prayer’, een werk dat gebaseerd is op het bekende werk ‘You raise me up’.

Naast het spelen van prachtige muziek, werd in Nunspeet eveneens het nieuwe slagwerk aan het publiek gepresenteerd; Met behulp van het Prins Bernard Cultuurfonds, afdeling Gelderland, distributeur Muremo N.V., fabrikant Bergerault en de Vrienden van het GFO heeft het orkest de beschikking gekregen over nieuw, stoer en klankvol topslagwerk.

De tweede helft werd aangevangen met ´Windsprints´ een werk dat als een hogesnelheidstrein voorbij komt razen. Het is maar goed dat het tempo hoog lag, want na dit stuk was het de beurt aan onze Jonge Solist. En wat voor één! Je zal maar 12 jaar zijn, slechts 2 jaar een saxofoon spelen, les krijgen van super-saxofonist Johan van der Linden begeleid door het GFO en de kans krijgen om je kunsten te vertonen. Benjamin Farber zette de zaal op zijn kop met een heel smaakvolle vertolking van 'Pequeña Czarda'. Een meer dan terechte staande ovatie voor deze jonge held.

Via ´Gammatique´ naar ´Xerxes´. Een solo voor euphonium, door componist Alfred Willering geschreven voor GFO'er Gerd Wensink, ditmaal uitgevoerd door zijn Sterling-collega. Samen bundelden zij vervolgens hun krachten om in duet te soleren in ´Two Part Inventions´. Tot slot betoverde het GFO de zaal met ´Songs of the Wizz´ met enkele solisten uit haar eigen geledingen.

Wat een feest, voor luisteraar en muzikant. Was u er niet bij? U leest het: u heeft echt wat gemist! Graag verwelkomen we u binnenkort bij andere optredens van het GFO!

Tekst: Bert Groothedde - euphonium