Erik-Jan de With, multitasker in de spotlight

Hij is organisator van het Westland Saxofoon Festival, professioneel muzikant met een voorliefde voor nieuwe muziek, oud-GFO’er en solist tijdens het avondconcert van het Gelders Fanfare Orkest in ‘Dark Rain’.

Het begon allemaal in Oostendorp bij Elburg, waar Erik-Jan lid werd van de plaatselijke fanfare. Een buurjongen speelde saxofoon, reden voor Erik-Jan om ook voor dit instrument te kiezen. Op zijn 14de stapte hij samen met zijn moeder, die hoorn speelde, naar het GFO dat toen nog onder leiding stond van Bart van den Brink. “We gingen voor mij, maar uiteindelijk zijn we er allebei gaan spelen. Bij het GFO heb ik echt kilometers gemaakt, twee keer aan een topconcours meegedaan en mee naar het WMC, waar we 'Twister' van Léon Vliex speelden, een razendsnel stuk. In die tijd heb ik toen veel techniek geleerd.”

Via trombonist Jilt Jansma - die vorig jaar nog als solist optrad bij het GFO - kwam Erik-Jan terecht bij Leo van Oostrom aan het Conservatorium in Den Haag. “Ik raakte geïnspireerd door de muziek en de concerten, dat wilde ik ook.” Tijdens zijn studie richtte hij met een vriend een ongewoon ensemble op: Klang. “Er moest iets unieks komen. In de tweede fase hebben we veel stukken voor ons laten schrijven. Allemaal nieuwe muziek door componisten in binnen- en buitenland. We reizen de hele wereld over en geven bijvoorbeeld workshops op buitenlandse conservatoria. Dan schrijven studenten een stukje van vijf minuten voor ons, wij spelen het en dan kunnen zij eventueel verbeteringen aanbrengen.” Daarnaast zijn er ook leuke projecten in eigen land, zoals het concert met het Residentieorkest waar een stuk van David Lang (“een topcomponist in de nieuwe muziek”) werd gespeeld.

En 31 januari organiseert Erik-Jan dus het Westland Saxofoon Festival. “Dat festival is ooit klein begonnen, om mijn leerlingen te stimuleren en hun te laten zien wat er op saxofoon allemaal mogelijk is. Klassiek, jazz, modern. Dit jaar heb ik het groots aangepakt vanwege de 200ste geboortedag van Adolphe Sax. ’s Ochtends speelt het Nederlands Saxofoon Kwartet op originele Sax-instrumenten. 's Middags saxofonist Benjamin Herman, natuurlijk bekend van New Cool Collective en zijn huidige project met Guus Meeuwis. En ’s avonds een dubbel fanfareconcert, aantrekkelijk voor inwoners uit de nabijgelegen dorpen.”

Naast organisator treedt Erik-Jan ook op als solist. Samen met Arno Bornkamp en het GFO speelt hij ‘Dark Rain’ van de Britse componist Andy Scott. “Ik hoorde ooit een opname van het stuk en wilde het heel graag eens zelf spelen. En als het GFO hier toch een concert komt geven, de uitgelezen kans om het stuk te programmeren. Ik zie ernaar uit om het nu samen met Arno en 22 maart a.s. in de Beurs van Berlage met Linda Arnoldus, sopraansax van het GFO, uit te voeren. Alles zit erin: klassiek, jazz en hedendaags. Een leuk stuk om te studeren en te spelen. Enne, de componist zit zaterdag ook in de zaal!”

Tekst; Wilma Schreiber