‘Ik ben trots dat het GFO mijn stuk programmeert’

Thom Zigterman, esbassist bij het GFO, won eerder dit jaar een compositiewedstrijd, uitgeschreven door de organisatie van de Open Nederlandse Fanfarekampioenschappen (ONFK). De prijs: een nieuw werk schrijven. Dat deed hij - en met succes: het ONFK selecteerde zijn "Les Memoires de Moresnet" als verplicht werk voor de 4de divisie in 2017.

Bij het schrijven van "Les Memoires de Moresnet" liet Thom zich inspireren door de verhalen over het vergeten dwerglandje Moresnet, dat bestond van 1816 tot 1920 en grensde aan Nederlands Limburg. Het werk bestaat uit vier in elkaar overlopende delen, waarin Thom verschillende herinneringen aan Moresnet verklankt. “Als klein jongetje was ik al gefascineerd door topografie. Ik kon hele regenachtige zondagen in atlassen duiken en tekende samen met mijn broertje stadsplattegronden”, vertelt hij. “Ik wist er dus best veel van, maar van Moresnet had ik nog nooit gehoord. Dat intrigeerde mij, omdat het zo dicht bij ligt en relatief kort geleden speelde. Met het boek van Philip Dröge over Moresnet kreeg ik de kapstok in handen voor het werk.”

Deel 1 begint met de zinkmijn die Moresnet rijk maakte. Het geklop en getik is het hele werk door te horen. De sombere klanken van de trombones verwijzen naar de donkere tijd na Napoleon en de moeizame status als neutraal land. In deel 2 volgt een kennismaking met de inwoners. Zij maken er het beste van en een opgewekt thema, afgeleid van de openingstonen, verbeeldt hun alledaagse bezigheden. Met een paar spannende maten: de enige veldwachter heeft zijn handen vol aan smokkelaars. Deel 3 begint met een onvervalst stukje liefdesverdriet. De smokkelaars keren terug, variétéartiesten doen hun entree. Losbandigheid, prostitutie, illegaal gokken en drankmisbruik nemen hand over hand toe. In deel 4 gaat het echt mis: de Eerste Wereldoorlog begint en Duitsland bezet Moresnet. Bij het verdrag van Versailles (1919) wordt Moresnet bij België gevoegd en verdwijnt het landje van de kaart.

Naast bassist is Thom ook dirigent van CMV Excelsior Schraard (1e divisie), Fanfare CWO Groningen (1e divisie) en fanfareorkest CMV Advendo Morra Lioessens (5e divisie). Daarnaast heeft hij ook nog zijn eigen uitgeverij met composities en arrangementen, verzorgt hij gastdirecties en treedt hij op als jurylid bij festivals, solistenconcoursen en try-outs. Tot slot werkt hij als freelance engraver en muziekredacteur voor enkele bekende uitgeverijen zoals Amstel Music en Ferskaat MP. “Muziek maken, schrijven en beleven is mijn leven, met name het dirigeren en steeds meer ook het componeren. Daar haal ik veel voldoening uit.”

Op zondag 13 november zal "Les Memoires de Moresnet" zijn première beleven tijdens een matineeconcert in Veluvine te Nunspeet. Daar geeft het Gelders Fanfare Orkest samen met het Frysk Fanfare Orkest een dubbelconcert in het kader van HRFSTWND. “Natuurlijk zie ik ernaar uit en ben ik trots dat het GFO mijn stuk programmeert. Dat is goede reclame, ik hoop dat er dirigenten in de zaal zitten die erdoor aangesproken worden. En ik ben benieuwd hoe Erik het stuk gaat interpreteren. Hoe dan ook, ik weet zeker dat het GFO er een prachtige uitvoering van zal maken.”

Tekst; Wilma Schreiber