Originele fanfare muziek, speciaal bier en Vlaamse frieten

Vier jaar geleden kwam fanfare "Kempenbloei" naar ons ‘eigen’ theater Veluvine in Nunspeet voor een gezamenlijk eerste try-outconcert voor het WMC. Dit jaar mochten wij aantreden voor een try-out in het Belgische Achel.

Het concert begon 's middags met een optreden van het slagwerkensemble van "Kempenbloei", waarna het GFO opende met Stan Nieuwenhuis’ "False Front", het openingswerk voor het WMC optreden later dit jaar. Na het prachtige rustpunt "Remembrance" van Harrie Janssen, lieten saxofonisten Linda Arnoldus en Sietske Trinks van zich horen in het virtuoze "Navarra" in een arrangement van Thom Zigterman. Het GFO sloot tenslotte af met "Traveler", het arrangement voor het eindexamen van Erik Rozendom waarin hij de muzikanten aanzet tot energieke muziek met razendsnelle loopjes voorafgaand aan een prachtig, bijna meditatief slot.

Na de pauze was de regerend Wereldkampioen "Kempenbloei" onder leiding van de voor het GFO bekende dirigent Ivan Meylemans aan zet en werden enkele door hen op het WMC te spelen werken of delen daaruit ten gehore gebracht. Met name "Palindroom" was erg bijzonder, daar alle muzikanten zich voor dit werk langs de zijkanten van de zaal op stelden, met de dirigent centraal in het midden van de zaal tussen het publiek. Verschillende klankkleuren en –combinaties, gecombineerd met solistische fragmenten zorgden voor verrassende, bijzondere muziek.

Het concert werd op vrolijke wijze afgesloten met een medley, (speciaal) bier en Vlaamse frieten. De organisatie had een rijdend frietkot opgesteld naast de concertlocatie, zodat de muzikanten na afloop niet met een lege maag terug hoefden te rijden.

Wellicht hebben wij vorig weekend de toekomstige Wereldkampioen gehoord, of nog beter, hebben wij zelf als kampioenen gespeeld. Hoe het ook zij, het was een prachtige muzikale middag en de lange reis meer dan waard.

Tekst; Bart (slagwerk)
Foto's; Patrick van Helden