‘Er is veel behoefte aan echt goede fanfaremuziek’

Hij is dirigent van de vermaarde fanfare Kempenbloei in Achel, van de harmonie St. Michael in Thorn, het regionale Zeeuws Orkest in Middelburg en staat regelmatig op de bok bij brassbands in Nederland en België: Ivan Meylemans. “Die combinatie van verschillende orkestvormen is heel mooi. Het zijn totaal andere werelden, zowel muzikaal als qua stijl. Maar de fanfare met zijn volle klank heeft mijn hart, die hoop ik tot mijn laatste dagen te kunnen dirigeren.”

Zaterdag 30 november 2019 stond Meylemans op de bok bij het GFO (bij afwezigheid van vaste dirigent Erik van de Kolk), ter gelegenheid van het Fanfare Repertoire Festival in Veluvine in Nunspeet. Een geweldig initiatief, aldus Meylemans. “Geweldig en ook noodzakelijk om de fanfare te redden van de ondergang. Er is heel veel middelmatige muziek en dus veel behoefte aan echt goede muziek”, stelt hij. “Het Fanfare Repertoire Festival helpt bij de zoektocht naar echt goede stukken. En daarmee met de ontwikkeling van de fanfare. Je ziet het repertoire voor harmonie en brassband evolueren, maar bij fanfare gebeurt dat minder om het minder internationaal is.”

Fanfarissimo

In België heeft een twaalftal fanfares, waaronder de Kempenbloei, drie jaar geleden daarom de handen ineengeslagen: in de stichting Fanfarissimo brengen zij elk jaar geld bijeen en laten zij met dat budget twee nieuwe fanfarestukken componeren. “Dat zijn geen concoursstukken, maar gewoon concertrepertoire voor de eerste divisie. Elk jaar mogen twee fanfares opdracht geven voor een stuk. Het eerste jaar spelen ze het zelf, het tweede jaar gaat het ook naar de andere elf fanfares en daarna wordt het vrijgegeven”, verklaart Meylemans. Zo werden onder meer Paul Lovatt Cooper, Tom Davoren en Willem van Merwijk al aangezocht voor een compositie.

Fantastische klank

Bij het weerzien met het GFO – in 2005 dirigeerde Meylemans het orkest bij deelname aan het WMC – blijkt de cultuur onveranderd. “Destijds moest ik wennen aan de speelmanier, die is voor elke fanfare echt anders. Nu ik het orkest ken, kan ik er makkelijk op instappen, ook al is de voorbereidingstijd kort”, zegt hij. “Want hoewel de meeste muzikanten van toen vertrokken zijn en er ook een andere dirigent voor staat, is de stijl hetzelfde gebleven. Het orkest klinkt nog steeds fantastisch.”

Werkelijke uitdaging

Tijdens het Fanfare Repertoire Festival brengt het GFO onder leiding van Meylemans twee grote werken in première: “Via ad Veniam” van Ed de Boer en “Mantra” van Thomas Doss. “Het GFO heeft wat dat betreft echt een voorbeeldrol. Kijk maar naar het afgelopen WMC-programma van het orkest, dat uitsluitend uit compleet nieuwe muziek bestond”, stelt Meylemans. “De werkelijke uitdaging voor componisten ligt echter in goede en interessante nieuwe muziek te schrijven voor lagere divisies, die doorgaans minder budget tot hun beschikking hebben. Dat is heel lastig, maar absoluut noodzakelijk om de fanfare levend te houden.”

Tekst; Wilma Schreiber
Fotografie; n.b. eigen collectie Ivan Meylemans