GFO bij jubileumconcert Excelsior Barlo

Op 23 april reisden de leden van het Gelders Fanfare Orkest (GFO) naar de Hofnar in Aalten. Excelsior Barlo vierde hier haar 100-jarig jubileum en nodigde het GFO uit om samen met Excelsior het feestje compleet te maken.

Bij binnenkomst stonden er twee podia. Één voor Excelsior en één voor het GFO. De zaal was aangekleed met attributen van de afgelopen 100 jaar en heel arsenaal aan lampen en Moving Heads maakten het decor voor deze avond compleet. Er waren 4 camera’s aanwezig om het jubileumconcert in zijn geheel op te nemen om deze over 100 jaar nog eens terug te bekijken.

De luisteraar werd deze avond op ludieke wijze (gebaseerd op tonpraten) meegenomen door het te spelen programma. Alles werd “gewoon” aangekondigd in het Achterhoeks dialect: “A’j plat kunt proatn, mo’j ’t neet loaten”, en er werden verhalen van vroeger naar voren gehaald. Daar kwamen voor menig muzikant, ook bij de muzikanten van het GFO, herkenbare situaties voorbij. Onder leiding van Henk-Jan Radstaak speelde Excelsior onder andere het werk ‘Fire in the Blood’. Voor de GFO-ers geen onbekenden want deze heeft zij zelf ook mogen uitvoeren o.a. op het Nieuwjaarsconcert van 2017. Een mars mocht natuurlijk niet ontbreken in het programma. Hiervoor werd ‘Ravenswood’ op de lessenaar gezet. Voordat afgesloten werd met het bekende nummer ‘Eloise’ van Paul en Barry Ryan, werden de nieuwe uniformen (pakken) met pakkende woordgrappen overhandigd. Na de pauze werd door het orkest de nieuwe uniformen geïntroduceerd aan het publiek en sloot Excelsior haar optreden af met ‘On Fire’.

Hierna was het de beurt aan het GFO onder leiding van Erik van de Kolk. Er werd geopend met het flitsend openingswerk “To Vega and Back” van Maarten Spruijt. De thema’s en akkoorden die voorbij razen geven het gevoel alsof je je in een reis door de ruimte waant. Bij thuiskomst (de laatste noot) kwam bij het publiek een opgelucht gevoel voorbij die goed te horen was in het orkest. De reis werd vervolgd met ‘Knocking at Heaven’s Gate’ van de Belgische componist Jan Van der Roost en ‘Explores on the Moon’ van Paul Raphael, in een arrangement van onze Es-bassist Thom Zigterman. Na het werk ‘Praise!’ en de mars ‘Castell Caerfilli’, heeft het GFO samen met de muzikanten van Excelsior de avond afgesloten met het werk ‘Coldplay in Symphony’. Dirigent van Excelsior, Henk-Jan Radstaak, had de eer om voor een 100-koppig orkest te mogen staan en dit in goede banen te leiden. Het publiek kon deze combi erg waarderen en er werd afgesloten met een staande ovatie.

Het feest werd doorgezet in de welbekende derde helft en er werd nog gezellig samen nagepraat om de avond te evalueren.

Wij feliciteren Excelsior Barlo met het 100-jarig bestaan en bedanken haar voor de uitnodiging. We wensen Excelsior nog veel plezier en succes voor de komende activiteiten in het jubileumjaar!

Tekst: Dyon (bastrombone)
Fotos: Benno Wonink