Componist Maarten Spruijt in "de Spotlight"

Het Gelders Fanfare Orkest (GFO) begint haar concert XPLORE! met het werk ‘To Vega and Back’ van Maarten Spruijt. Dit werk beschrijft de ruimtereis naar de ster Vega en terug, langs planeten en nevels, misschien wel kort zwaaiend naar een medereiziger. Dit maakte ons nieuwsgierig en we wilden meer over Maarten en zijn werk weten.

Maarten Spruijt is geboren in Rotterdam, maar heeft het grootste deel van zijn jeugd doorgebracht op Goeree Overflakkee, boven Zeeland, op het platteland. Hij speelde hier als slagwerker in de plaatselijke fanfare. “Dat is, naast mijn muzikale ouders, de basis geweest van mijn interesse in orkesten en muziekcompositie” vertelt hij. Op zijn 17e ging hij in Hilversum Muziektechnologie studeren aan de faculteit Kunst, Media & Technologie, onderdeel van de HKU. Daar heeft hij in 2003 zijn master gehaald in compositie in context: het componeren van muziek voor film, televisie en andere media.
Stilzitten zit er voor hem niet in: “Sindsdien heb ik de muziek geschreven voor een reeks films, series en videogames. Daarnaast heb ik met twee studiegenoten het bedrijf ProjectSAM gestart, nu al weer 20 jaar geleden, waarmee we samples opnemen en produceren waar andere componisten muziek maken.” Naast het maken van nieuwe samples met ProjectSAM, is hij ook zelf weer instrumenten gaan bespelen.

Een grote eer
Het werk ‘To Vega and Back’ werd in 2006 geschreven in opdracht van het GFO en is kenmerkend door zijn combinatie van doorlopende, puntige patronen en gedragen, lyrische lijnen. Maarten reageert enthousiast op de keuze van het GFO om het stuk te programmeren in de concertserie XPLORE!: “Geweldig! Het is een grote eer dat het werk na zovele jaren toch weer gespeeld gaat worden!” De ondertitel van het stuk is ‘a fifty light year journey’ en verwijst naar de afstand van 25 lichtjaren waarop de ster Vega te vinden is. Het werk moet de majestueusiteit van ons universum overbrengen.
Maarten heeft een grote fascinatie voor astronomie. “Deze fascinatie heb ik al vanaf zeer jonge leeftijd”, vertelt hij. “Ik stelde altijd vragen over planeten en sterren. Ik maakte met mijn vader foto's van de maansverduistering vanuit de tuin. De kern van mijn fascinatie is de omvang. En de relativering die daar bij hoort. Er passen een miljoen Aardes in onze zon. En onze zon is niet eens een enorm grote ster. Door over de cosmos na te denken denk ik ook na over de dingen die hier op Aarde plaatsvinden. Het klimaat. De conflicten.”

Nieuw werk
Als Maarten cart blanche zou hebben met het GFO, en een werk zou mogen schrijven, dan zou dit ook over een serieuzer onderwerp gaan. “Ik denk bijvoorbeeld aan de watersnoodramp, volgend jaar 70 jaar geleden. Of een specifieke oorlog.”, zegt Maarten. “Via de muziek zou ik mensen willen raken en willen laten nadenken over onze huidige tijd.”

Tekst: Doreanne (saxofoon)
Foto: eigen foto van Maarten Spruijt