GFO en Brass Band Schoonhoven in Elspeet

Zaterdagavond 8 oktober 2022 heeft het Gelders Fanfare Orkest (GFO) een dubbelconcert gegeven met de jubilerende Brass Band Schoonhoven (BBS) in het Kulturhus te Elspeet. Beide orkesten komen uit in de hoogste divisie en stonden garant voor een avond vol muzikale hoogstandjes, zowel in techniek als in klank.

Voor het GFO was dit het eerste concert na haar succesvolle deelname aan het Wereld Muziek Concours in Kerkrade. Als eerste stond de mars ‘Hypernikon’ van Jan van der Roost op het programma. Een bekende componist voor het GFO, want Jan van der Roost schreef voor het orkest het werk 'Knocking at Heavens Gate' dat het GFO afgelopen WMC in première bracht. Vervolgens werd ‘Angelus Koraalvariaties' van Eduard de Boer gespeeld. Hierin staat het koraal Angelus (voor muzikanten: nummer 3 uit het rode boekje) centraal, en bestaat uit 7 verschillende delen. Na het muzikale geweld, was het prachtige ‘Distant Land’ - een gebed voor vrijheid uit 1990 - van John Rutter een rustpunt in het programma. Met de Norwegian Blue van Jens Synnes nam het orkest het publiek mee naar de Noorse fjorden, en het GFO sloot haar programma af met de Doe Maar-medley van Jasper Staps.

Na de pauze was het de beurt aan Brass Band Schoonhoven, onder leiding van Erik Janssen. Eind oktober gaat de band naar de Nederlandse Brassband Kampioenschappen (NBK), waar het uitkomt in de kampioensdivisie. Het verplichte werk op het NBK is dit jaar 'Redbad' van Jan de Haan, en de band begon haar programma dan ook met dit werk, compleet met het oplopen en luid applaus erbij. We wensen Brass Band Schoonhoven alvast veel succes op de NBK!

Na deze spetterende opening, vertelde Erik Janssen over hun jubileumconcert dat ze een paar weken geleden gaven. Dit jaar bestaat de band 100 jaar, en blikken ze terug op bijzondere momenten de afgelopen jaren. Met 'African Symphony' van Joop van Dijk mocht het publiek een beetje meegenieten van de feestvreugde. Een ander hoogtepunt was het werk ‘Novella’ van Ben Hollings, een duet voor euphonium en cornet, met Robbert Vos en Dennis Vork als solisten. Dit werk, geschreven als mooie, lyrische muziek, werd prachtig uitgevoerd door de solisten.

Het was een mooie avond, met vele muzikale hoogtepunten en het publiek heeft genoten van deze twee toporkesten.

Foto; Jeffry Wiesnekker