Klarinetten, fanfare & Mertens

Op een warme zondagmiddag was het Gelders Fanfare Orkest (GFO) deel van een breed georiënteerd concert. Het dubbelconcert met Koninklijke Harmonie Orpheus uit Tilburg was zowel op muzikaal- als op geografisch niveau een verbredende gebeurtenis. Vanuit Gelderland reisden we af naar Hilvarenbeek in Brabant, voor een concert in de mooie zaal van Cultureel Centrum Elckerlyc.

De eerste helft van het concert speelde het GFO onder leiding van Erik van de Kolk. Het concert begon met het spetterende werk "Festival Bells" van Thomas Doss, waarna het vervolgde met "Shapes" van Harrie Janssen. Een bijzonder moment binnen het concert was het stuk "Psalm 19" van Hardy Mertens. In dit werk speelde het GFO met een klarinet kwartet, dat onder leiding staat van Theo Gerris. Het GFO heeft in december meegewerkt aan een CD opname van Theo Gerris. Tijdens dit concert werd de CD “Chameleon” gepresenteerd. Deze CD bestaat enkel en alleen uit muziek die gecomponeerd is door Hardy Mertens. In elk van deze stukken staat de klarinet centraal, en er wordt gespeeld in verschillende samenstellingen.

Na een rustmoment met het werk "Remembrance Day" van Jacob de Haan, eindigde het GFO haar concert met "Variations - Paris, 1846" van Philip Sparke. Een toegift in de vorm van onze "Guus Meeuwis Medley" van Jasper Staps kon in Brabant natuurlijk niet ontbreken…

Na de pauze-koffie werd het publiek door Koninklijke Harmonie Orpheus onder leiding van Hardy Mertens getrakteerd op werken van Nederlandse componisten. Na een mooie "Hymne" van Arend Gerds, gebruikte de Koninklijke Harmonie Orpheus dit concert als een try-out voor het bondsconcours. Ze speelden "Reflections" van Henk Badings en "Armageddon" van Hardy Mertens. Daarnaast werd "Op Hoop van Zegen" van Rogier van Otterloo gespeeld en afgesloten met "Cleared for Takeoff" van hun slagwerker Matthias van Nispen tot Pannerden.

Zowel bij het GFO als bij Koninklijke Harmonie Orpheus was aan het applaus te horen dat het publiek heeft genoten!

Tekst; Tjeerd - Trombone
Fotografie; Gerd Rap