Dubbelconcert in Ouddorp (ZH)

Zaterdag 20 april was het Gelders Fanfare Orkest (GFO) te gast bij fanfareorkest De Hoop Stellendam. De muzikale band tussen de beide orkesten gaat terug tot 1992 toen beide orkesten deelnamen aan het KNF topconcours het Musis Sacrem te Arnhem, waar om de Nederlandse titel werd gestreden. Voor de meeste Gelderse muzikanten was het een lange rit naar het Zuid-Hollandsche eiland Goeree-Overflakkee, maar eenmaal daar kregen we een allerhartelijkste ontvangst.

Fanfareorkest De Hoop, inmiddels al enige tijd onder leiding van dirigent Anne van den Berg, opende de avond met "Richard III". Een authentiek werk voor fanfare van de Belgische componist Paul Gilson (1865-1942), ook wel bekend als ‘vader van de Vlaamse blaasmuziek’. Als één van de allereersten behandelde hij het fanfareorkest als een volwaardige orkestvorm en ontwierp hij een volslagen nieuw en specifiek repertoire aangepast aan de mogelijkheden van de blaasinstrumenten. Zijn dramatische ouverture "Richard III" is gebaseerd op de gelijknamige tragedie van William Shakespeare. Na "Air" uit "Four Sound Studies" van Harrie Janssen, vervolgde het orkest haar programma met het uitdagende werk “Derivations” van de Luxemburgse componist Marco Pütz. Voor het GFO een zeer bekende compositie, het was immers het verplichte werk voor de concertafdeling tijdens het Wereldmuziekconcours in 2005.

Na de pauze opende het GFO onder leiding van haar chef-dirigent Erik van de Kolk, spectaculair met werk “Not Before Time” van Philip Sparke en vervolgde het programma met het prachtige "Only in Sleep" van Ērik Ešenvalds in een arrangement van Marten van de Wal. Sara Teasdale's nostalgische visie van de kindertijd die opnieuw wordt beleefd door middel van dromen, en Ēriks Ešenvalds past dit toe in muziek van regelmatige frasen. De bugelsolo die bij de opening te horen was, keert aan het einde terug. Verloren in mijmering, terwijl een laatste paar akkoordtrillingen zweven en tot niets eindigen. Hierna speelde het GFO "The Lords of Masmine" van Jan Van der Roost en sloot het de avond af met het oorspronkelijk voor Brassband geschreven werk “Trance” van Thomas Doss.

Het was een zeer mooie muzikale avond in een goed gevulde zaal en na afloop bleef het nog lang onrustig in de kantine van Zalen- & Sportcomplex Dorpstienden.

Tekst: Henk (bariton)
Foto's: Benno Wonink