Dubbelconcert GFO & Excelsior Westenholte

Afgelopen zaterdag 7 oktober gaf het Gelders Fanfare Orkest (GFO) een concert in een goed gevuld Ontmoetingscentrum Het Anker in Zwolle. Concertpartner voor deze avond was muziekvereniging Excelsior Westenholte. Omdat haar eigen dirigent Tjeerd Barkmeijer ziek was, stond voor deze gelegenheid dirigent Andries de Haan op de bok.

Excelsior opende het concert met "Deep Harmony" en vervolgden het programma met het prachtige gedragen werk "Consolation" van arrangeur Jan de Haan. Na het derde deel van "Excalibur" van Jan Van der Roost en "Moondance" sloten ze hun bijdrage aan de avond af met de voor het GFO o zo bekende "Deep Purple Medley".

Het GFO bracht een bijzondere gastsolist mee naar Ontmoetingscentrum Het Anker in Zwolle. Jeroen Schippers is eerste trompettist bij de Marinierskapel der Koninklijke Marine en hoofdvakdocent op het CODARTS-conservatorium in Rotterdam en samen met het GFO bracht hij het "Soloconcert voor Trompet en Fanfare" van componist Anton Weeren ten gehore. Een zeer uitdagend werk dat veel vraagt van de solist en orkest.

Verder speelde het GFO onder leiding van haar chef-dirigent Erik van de Kolk werken van Thomas Doss, Phillip Sparke en enkele delen uit Symfonie 1 "The Lord of the Rings" van componist Johan de Meij.

Binnenkort, op 9 december aanstaande, voeren wij in de Martinikerk van Groningen met verteller Frans Limburg de gehele symfonie "The Lord of the Rings" uit.

Tekst: Henk (bariton)
Fotografie: Benno Wonink