GFO verrast op nieuwjaarsconcert met wereldpremière opera

Riemen vast voor het Nieuwjaarsconcert 2024! In samenwerking met WENK Producties brengt het GFO voor de pauze de wereldpremière van Nachtlicht, de eerste rondreizende opera voor fanfareorkest. De compositie is van de hand van Zoran Rosendahl, met een libretto van Sanne Schuhmacher, in een regie van Céline Hoex. Doel van dit sprookje voor volwassenen met twee hoofdrolspelers – sopraan Judith Weusten en tenor Erik Slik – en orkest is om de werelden van de klassieke muziek en de blaasmuziek nader tot elkaar te brengen. “Ik kijk er vooral naar uit dat alles op zijn plek valt.”

Veel mensen hebben het gevoel dat opera saai, ingewikkeld en langdradig is, en daarmee niets voor hen. “Wij willen deze mensen bij de hand nemen en laten ondervinden dat opera leuk is voor iedereen”, verklaart Sjoerd Vink van WENK Producties, een stichting die klassieke muziek toegankelijker wil maken voor een breed publiek. Tevens is hij zakelijk leider van Nachtlicht, de eerste productie van WENK.

Prikkelende setting

Nachtlicht gaat over een jonge vrouw die in diepe rouw is omdat haar man pas is overleden. Hij zoekt haar ’s nachts op, omdat hij niet kan aanzien dat zij zo’n verdriet heeft. Samen halen ze vreugdevolle en ook trieste herinneringen op, wat het rouwproces verlicht. “De vraag ‘is hij er nu echt of toch niet’ prikkelt de fantasie en die sprookjesachtige setting trekken we door in het decor en de verlichting”, vertelt Vink. “Nachtlicht is in feite een sprookje voor volwassenen over hoe je na een groot verlies weer door kunt gaan met leven.”

Passies komen samen

Vink en Weusten kennen elkaar via het fanfareorkest DSS Aarlanderveen, waar Vink trombonist is en Weusten destijds de zangpartij voor haar rekening nam in een van de werken die Rosendahl dirigeerde voor zijn bachelorexamen. “We wilden graag nog een keer samen muziek maken en kregen het idee om daarbij de werelden van fanfare en opera te combineren. Zo komen in Nachtlicht onze beide passies samen. Zoran is inmiddels een persoonlijke vriend van ons en bood zich aan als componist”, zegt Vink. “Judith heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan het schrijven voor zang. Op welke woorden moet je muzikaal nadruk leggen, waar liever niet, alsook over frasering, ademhaling en bereik.”

Veel afstemming

De voorbereiding is voor Vink als zakelijk leider een flinke opgave. “Dat begint al bij de financiering. Het schrijven van een stuk van 50 minuten is natuurlijk niet goedkoop en het verkrijgen van subsidie een uitdaging én leerzaam. Erik van de Kolk (dirigent GFO, red.) heeft ons hierin geholpen door een brief te schrijven. Met succes: we hebben de gewenste subsidies binnengehaald!” Ook de details van de uitvoering zelf nemen veel tijd in beslag. “We hebben voor de première een bedrijf aangetrokken dat ook audio- en video-opnames maakt voor professionele orkesten. Met hen is een goede afstemming nodig, om ervoor te zorgen dat apparatuur, orkest en zangers elkaar niet in de weg zitten.”

Eigen rol voor orkest

Inmiddels zijn de regierepetities afgerond, waarbij is geëxperimenteerd met bewegingen van de zangers, decorstukken, kostuums en muzikale cues. Tijdens het studieweekend begin januari wordt de voorstelling verder in elkaar gezet samen met het GFO. Vink, die het GFO al langere tijd volgt, verheugt zich op het Nieuwjaarsconcert. “Het GFO past goed bij ons project, het is een ondernemend en ambitieus orkest dat graag nieuwe dingen uitprobeert”, zegt hij. “Bij de opera is het orkest ook meer dan alleen een orkest, het krijgt zijn eigen rol. De première is natuurlijk spannend, maar ik kijk er vooral naar uit dat alles op zijn plek valt.”

Meer versies

In de toekomst wil WENK Producties ook andere onderdelen van de klassieke muziek voor het voetlicht brengen. Maar komende twee jaar ligt de focus op Nachtlicht. “Zoran gaat ook een versie voor harmonieorkest en brassband schrijven. Tijdens het nieuwjaarsconcert komen er al diverse delegaties van verenigingen luisteren. Net als veel familie, vrienden en bevriende dirigenten. Benieuwd om te horen of we ze hebben kunnen verrassen.”

Meer informatie over deze en volgende producties is te vinden op www.wenkproducties.nl

Tekst: Wilma (saxofoon)
Foto: WENK Producties