'Lord Of The Rings' in Groninger Martinikerk

Onder de titel 'In de ban van...' hebben twee grote namen binnen de wereld van de blaasmuziek de handen ineen geslagen voor een bijzonder dubbelconcert. Het Gelders Fanfare Orkest (GFO) en de Provinciale Brassband Groningen (PBG) hebben op 9 december in de Groninger Martinikerk een heel bijzonder concert gegeven.

De PBG opende het concert met ‘A Breathless Alleluja’ van componist Philip Wilby. Dit stuk is gespeeld in combinatie met het orgel van de Martinikerk. Het orgel in de Martinikerk van Groningen heeft de faam tot de mooiste orgels van de wereld te behoren, en dateert maarliefst uit de 15e eeuw! Na het openingswerk met een spetterend slot laat de PBG twee solisten ten gehoren brengen: Marianne op bugel, en Wilbert op trombone. Zij speelden samen met het orkest ‘Lament’ van Peter Meechan. Hierna volgde het stuk ‘Nåde’ wat voortkomt uit het Nederlandse woord ‘genade’.

Daarna was het tijd voor een solostuk voor het orgel. Het orgel werd bespeeld door Jochem Schuurman, en hij deed dit met verve! Hij speelde het stuk ‘Toccata’, waarbij het publiek geboeid en met veel verwondering luisterde. Het stuk is geschreven voor een orgel dat minimaal 150 jaar jonger is, waardoor het dus extra bijzonder is dat het nu op zo’n oud orgel is gespeeld. Het orgel wordt optimaal gebruikt en alles wordt eruit getrokken wat erin zit. Er worden zoveel mogelijk toetsen tegelijk ingedrukt om tot een spectaculare uitvoering te komen.

Vervolgens sloot de PBG af met ‘Renaissance’ van Peter Graham en ‘The Day Thou Gavest’ gearrangeerd door Philip Wilby. Dit laatste stuk was als een soort avondzang een mooie afsluiting van de PBG. Ondanks dat dit het laatste stuk was werd het publiek verrast door een toegift! Muzikanten speelden door heel de zaal in canon, in combinatie met de klankoverdracht in de kerk leidde dit tot een magische ervaring voor het publiek.

Na de pauze was het aan het GFO om het publiek te vermaken. En er valt met zekerheid te zeggen: dit is gelukt! Het GFO begon met het werk ‘Consolation’ van Jan de Haan. Dit stuk kwam in de Martinikerk heel erg tot zijn recht en werd vol met emotie gespeeld door de muzikanten.

Daarna was het tijd voor het grootste werk van de avond. Het GFO speelde namelijk ‘The Lord Of The Rings’. Zeer recent bewerkt voor fanfareorkest, bevat dit grote concertwerk van ca. 45 minuten grootse akkoorden, meeslepende melodieën en een episch verhaal. Het werk dat Johan de Meij schreef rondom het verhaal van Tolkien is meeslepend en prikkelt de verbeelding van de luisteraar. Het was een indrukwekkende belevenis! Verteller Frans Limburg zorgde voor een onvergetelijk ervaring voor het publiek én de muzikanten van het GFO. De epische muziek verweven met het meeslepende verhaal zorgen voor een staande ovatie en geshockeerde gezichten. Toeschouwers stonden met een glimlach op hun gezicht en af en toe een traan in hun oog te applaudisseren voor deze bijzondere uitvoering.

Al met al was het een zeer geslaagde sfeervolle avond, waarbij zowel het in ruime mate aanwezige publiek als de muzikanten onwijs genoten hebben! Een impressie van het concert is te beluisteren via: https://www.youtube.com/watch?v=SngGJTks6Z8

Tekst; Anne-Marije (saxofoon)
Foto's; Wietske Elzinga