Solisten Fenna & Wendy vergezellen het GFO naar het WMC

Het werk A Child Like You van Andy Scott voert het GFO op het WMC uit samen met twee solisten: sopraan Fenna Ograjensek en harpiste Wendy Rijken. Twee muzikanten die hun sporen verdiend hebben en die uitzien naar de Nederlandse première van dit werk van de Britse componist Andy Scott, in een arrangement van GFO esbassist Thom Zigterman.

Fenna Ograjensek studeerde klassieke zang en opera aan het Maastrichts Conservatorium en vervolgde haar studie aan The Juilliard School in New York. Als operazangeres was zij twee jaar verbonden aan de Florida Grand Opera in Miami. Tegenwoordig werkt Fenna als freelance zangeres. Ze trad op in grote concertzalen overal ter wereld, zoals Carnegie Hall en Alice Tully Hall New York, Berliner Philharmonie en Berliner Dom, Concertgebouw Amsterdam en Konzerthaus Freiburg. En ooit speelde ze sopraansax bij het GFO en ze heeft de hafa nooit echt losgelaten. “Limburg is zeer actief op dit gebied, als zangeres treed ik dan ook regelmatig op met een harmonie- of fanfareorkest”, verklaart ze.

Thuiswedstrijd

Fenna vindt het mooi dat het GFO met A Child Like You een nieuw stuk introduceert in Nederland. “Het onderwerp is erg actueel en komt heel goed in de compositie naar voren. Dat is te danken aan de manier waarop het werk is geschreven, de boodschap krijgt alle ruimte.” Voor haar als zangeres is het een uitdaging. “Het werk zing ik deels met microfoon en deels zonder. Dat betekent dat ik me moet overgeven aan de geluidtechnicus als het gaat om de balans.” Actief deelnemen aan het WMC is iets om naar uit te kijken, aldus Fenna. “Allereerst is het een thuiswedstrijd voor mij. En daarnaast is het natuurlijk een van de grootste muzikale evenementen ter wereld.”

Weerzien

Harpiste Wendy Rijken werd op haar 15de toegelaten tot de Jong Talentklas van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en vervolgde haar studie aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Als freelance musicus speelt zij met name in professionele harmonie- en fanfareorkesten in binnen- en buitenland. Daarnaast is zij de vaste harpiste van het kamerorkest Sinfonia Rotterdam en van Koninklijke Fanfare Kempenbloei uit Achel (B) - regerend WMC-kampioen, die net als het GFO in 2017 opnieuw uitkomt in de concertdivisie. Het GFO was het eerste fanfareorkest waar Wendy ooit mee optrad. “Het is elke keer een weerzien met oude bekenden en voelt een beetje als thuiskomen”, lacht ze.

Leidend en ritmisch

Ook met Fenna werkte Wendy al eerder samen (“geweldig!”) en ze is enthousiast over hun gezamenlijke optreden in A Child Like You. “Een waanzinnig mooi stuk. Zo gaaf dat de componist de harp tot solo-instrument heeft gemaakt, dat komt niet veel voor. De meeste harppartijen zijn gericht op effect, deze is echt leidend en ritmisch moet je heel precies zijn. Normaal drijf je met het orkest mee, nu drijft het orkest op jou.” De tekst noemt ze heel aangrijpend, in de combinatie van fanfare, harp en zang. “Het gaat van heel groot naar superklein, echt een boek waar je doorheen gaat.”

Meer informatie op www.fennaograjensek.com en www.wendyrijken.nl

Tekst; Wilma Schreiber