Meer dan 2.000 views na #NJC2021 !

In plaats van voor het tiende jaar op rij genieten van een uitverkocht Nieuwjaarsconcert door het Gelders Fanfare Orkest (GFO), genoten inmiddels meer dan 2.200 kijkers via de livestream van het GFO.

Afgelopen zaterdag 9 januari 2021 blikten chef-dirigent Erik van de Kolk en gastheer/moderator Bert Groothedde vanuit een leeg theater Veluvine in Nunspeet terug op eerdere concerten van het provinciale fanfareorkest uit Gelderland. Dit deden zij samen met online aangeschoven gasten oud-dirigent Tijmen Botma, componist Jan van der Roost en solisten Deborah Witteveen (saxofoon) en Tim Ouwejan (trombone). Er werd gesproken over hoe bijvoorbeeld destijds het Jong Solistenproject door het GFO geïntroduceerd werd toen Tijmen nog op de bok stond. “Oude” Jong Solisten Tim en Deborah vertelden over hun muzikale carrière en hoe zij terugkeken op hun optredens met het GFO. Met de Belgische componist Jan van der Roost werd vooruitgekeken naar nieuwe originele fanfaremuziek, welke hij in opdracht van het GFO gaat schrijven. De gesprekken werden afgewisseld met muziek van het GFO, opgenomen tijdens eerdere nieuwjaarsconcerten. Aan het einde van de uitzending verraste onze eigen euphonium-speler Gerd Wensink ons nog met een prachtige registratie van Hummingbird, een solowerk geschreven door Steven Bryant met akoestische begeleiding op tape.

Ondertussen werden vanuit de kleedkamers van het theater via de chat gestelde vragen van bezoekers beantwoord door Willie en Ruben van ’t Hul, wat uiteindelijk (tot grote vreugde van diverse oud-leden) resulteerde in het uitzenden van de live opname van Twister (het inspeelwerk tijdens het WMC 1997) tijdens de aftiteling van een zeer succesvolle uitzending als alternatief Nieuwjaarsconcert 2021.

Normaal gesproken hebben de livestreams van het GFO een besloten karakter, maar dit keer mocht iedereen meegenieten. Wilt u nog eens terugluisteren? Dat kunt u voorlopig nog even hier doen en we hopen natuurlijk dat wij volgend jaar gewoon weer normaal onze traditie voort kunnen zetten.