Van Fryslân naar de Veluwe: Een Muzikale Reis die de Moeite Waard Was!

Op zaterdag 9 maart '24 ontving het GFO haar muzikale vrienden uit Leeuwarden, Soli Brass met dirigent Anne van den Berg. Het Gelders Fanfare Orkest (GFO) opende onder leiding van de bevlogen maestro Erik van de Kolk deze avond . Op het programma van de orkesten stonden werken van de componisten Jan Van der Roost, Thomas Doss, Lode Violet en John Golland. Geweldige muziek om tot een legendarische avond te komen!

Het inmiddels bekende openingswerk "Not Before Time" van Philip Sparke werd met een flinke dosis energie de half uitverkochte zaal ingeslingerd. Na een enthousiast applaus en een gepassioneerde aankondiging door presentator Bert Groothedde, werd het programma voortgezet met "The Lords of Masmine" van Jan Van der Roost. De muzikaliteit straalde van dit werk af. Net als het hier op volgende koraal van Marc van Delft. Het GFO sloot af met vuurwerk. Het orkest beet zich vast in de zeer uitdagende compositie “Trance” van componist Thomas Doss heen en wist de zaal te imponeren.

Na een welverdiende pauze was het de beurt aan Soli Brass Leeuwarden om het concert te vervolgen. De Nederlandse kampioen van 2021 opende haar concert met "Sång till Norden". Een overweldigende opening waarbij de klanken van de brassband direct te horen waren! Na een prachtige solo, geschreven door Andy Scot en gespeeld door Frank de Boer op cornet, vervolgde Soli haar programma met het meesterwerk "Sounds" van de eigenzinnige componist John Golland. Het werk, gebaseerd op slechts 3 noten, nam de luisteraar mee in verschillende variaties. De samenhang in het stuk was soms even zoeken, maar vooral de tuttipassages waren briljant! Soli vervolgde dynamisch met onder andere de mars "Contestor", gevolgd door een geweldige bugelsolo door Ernaline Braaksma op bugel en een medley uit de tango-opera "María de Buenos Aires".

Met de muziek van Mambo Beach als toegift werd de zaal op de kop gezet en ontving de band opnieuw een staande ovatie. Kortom, het was een zeer geslaagde avond voor zowel muzikanten als publiek.

Tekst: Almer (topcornettist van SoliBrass en trompettist bij het GFO)
Foto: Benno Wonink