8 maal WMC, XPLORE!

Wie goed kijkt naar het logo van XPLORE!, ontdekt meerdere dingen. Zo lijkt het op eerste gezicht een raket die de ruimte in gaat op ontdekkingsreis. Daarnaast kan er het teken van oneindigheid in gezien worden, of het cijfer 8. De 8 van de achtste keer dat het GFO zal deelnemen aan het Wereld Muziek Concours (WMC) in Kerkrade. Concertmeester Corrie van 't Hul blikt terug op acht keer WMC.

De start van de ontdekkingsreis
Het GFO bestaat inmiddels 34 jaar. Corrie speelde indertijd bij het NJFO, toen nog onder leiding van muziekinspirator Piebe Bakker. Ze schreef in die tijd maandelijks een artikel voor de Muziekbode van de NFCM. "Vanuit mijn ervaringen als jonge muzikant hield ik een betoog over het destijds net opgerichte Frysk Fanfare Orkest, en droomde tijdens dit artikel over een soortgelijk orkest maar dan samengesteld uit muzikanten uit Gelderland" vertelt Corrie. "Samen met dirigent Bart van den Brink en een drietal muzikanten vanuit mijn muziekvereniging Concordia Oldebroek kregen we al snel de handen op elkaar. En zo kwam het dat in 1988 het Gelders Fanfare Orkest werd opgericht, samen met 18 muzikanten én een bevlogen fanfaredirigent."

Herinneringen
Herinneringen aan 8 keer WMC heeft Corrie genoeg, zo noemt ze die keer dat het orkest door de presentator neergezet werd als 'projectorkest'. "Ik heb de presentator in kwestie trouwens nooit mogen ontmoeten tijdens de gemiddeld genomen 8 concerten die het orkest gedurende het kalenderjaar neerzet" aldus Corrie. "Jammer, want ook tijdens die concerten zit het orkest in volle glorie te spelen en wordt de doelstelling van het orkest uitgewerkt in nieuwe composities en wordt er consistent op topniveau gemusiceerd onder leiding van topdirigent Erik van de Kolk.". De doelstelling van het GFO is heel helder: vernieuwend en verrassend zijn én blijven. "Veel jonge GFO muzikanten hebben hun sporen dik verdiend in de professionele orkesten, maar blijven trouw aan 'hun GFO'", zo vertelt Corrie. "Het jong-solistenproject heeft zo heel veel jonge musici begeleid naar een professionele carrière…"

WMC van 2009
Een bijzondere herinnering heeft Corrie aan het WMC van 2009: "Destijds werd trompettist en meervoudig Edison winnaar Eric Vloeimans uitgenodigd en samen met componist Martin Fondse beleefden wij de theatertour FanfareLight met aansluitend het WMC optreden." Het WMC publiek kon het niet allemaal waarderen, maar "wij houden vast aan onze opdracht: de missie naar vernieuwing", aldus Corrie. "Dat betekent in eerste instantie niet direct de waardering en punten waar menig orkest naar verlangt bij deelname aan concertwedstijden. Toch raken de GFO-muzikanten daardoor niet van het spreekwoordelijke ‘padje’. De missie die soms onmogelijk lijkt, maar toch iedere keer weer verrassende ontdekkingen laat zien."

Passie voor Muziek
En hoe zit het dan bij Corrie persoonlijk? "Natuurlijk is het fijn als het publiek en jury haar waardering uitspreken over het GFO. Maar dat is niet waar ik mijn passie en voldoening voor het muziek maken vandaan haal. Inmiddels is die waardering het laatste waar ik mij persoonlijk mee bezig houd. Het verleggen van muzikale grenzen en het genieten van steeds weer verrassende ontdekkingen die ik samen met het orkest én muzikaal inspirator/dirigent Erik van de Kolk beleef, dat is waar ik mijn eigen muzikale voldoening uit haal. Muziek verbindt, geeft vriendschappen voor het leven en maakt het leven rijk… in alle opzichten. Ik ben trots op het GFO, de missie is nu al geslaagd! Een eigenzinnig orkest dat goed weet waar het naar toe wil en een voorbeeld is gebleken voor de fanfarewereld in binnen- en buitenland."

Tekst: Doreanne (saxofoon)
Foto: Benno Wonink