Dubbelconcert GFO & David Oosterwolde

‘Past mijn concertkleding nog wel?’ is een zin die vaak gezegd werd in de kleedkamers voorafgaand aan het concert van 09 oktober 2021 in Oldebroek. Het was namelijk al anderhalf jaar geleden dat het Gelders Fanfare Orkest (GFO) voor het laatst een concert speelde. Het GFO verzorgde een dubbelconcert samen met Fanfare David uit Oosterwolde. Bij binnenkomst merkte je dat iedereen elkaar lang niet had gezien. De sfeer was gelijk gezellig en iedereen had veel zin om weer naar een liveconcert te komen kijken en luisteren.

David trapte de avond af met het energieke “Choral Music” van Jacob de Haan, gevolgd door het sfeervolle werk “Perthshire Majesty”, wat begon met een mooie solo voor sopraansaxofoon. Als hoogtepunt speelde David “Between the Two Rivers” van Philip Sparke. Een groot werk met uitdagende partijen. Als toegift hadden ze een werk uitgekozen dat velen uit de zaal kenden of ooit gespeeld hadden: “Oregon” van Jacob de Haan.

Na de pauze bracht het GFO een mooi gevarieerd programma ten gehore. Startend met de ”GFO-tune” geschreven door Thom Zigterman. Deze tune werd speciaal geschreven voor de livestreams tijdens de lockdown en kon op deze avond voor het eerst voor publiek gespeeld worden. Hiernaast stonden ook “Between Light and Dark” van componist Arend Gerds en het prachtige “Majestic Land” van Tjeerd Nijhof op het programma. Het GFO sloot de avond af met het energieke werk “Libertadoris” van Oscar Navarro. Het publiek werd meegesleept door de muziek en gaf de avond een mooi slot met tweemaal een staande ovatie.

Tekst: Myrthe (saxofoon)
Fotografie: Benno Wonink