Matinee-concert met Frysk Fanfare Orkest

Zo’n 150 muziekliefhebbers zochten op een kille herfstmiddag de warmte van de Veluvine op om te genieten van 2 toporkesten in de concertserie HRFSTWND, die voor deze gelegenheid uit het noorden én het oosten waaide.

Het Frysk Fanfare Orkest (FFO) opende het concert in winterse sferen met de donkere Russische klanken van “Procession of the Sardar”. Vervolgens brachten de Friezen een hommage aan het “gastland” met het spannende “Tussen Veluwe en IJssel” van Alfred Willering. In “Jubilee Variations” van de Luxemburgse componist Marco Pütz liet Niek Kleinjan de verrassende veelkleurigheid van de vibrafoon horen.

Het indrukwekkende “Goodnight Sarajavo” van Leon Vliex bleek helaas nog niets aan actualiteit te hebben ingeboet … en zo was er een toch wel wrange thematische link met “Time for Outrage!” in het programma van het GFO, dat na de pauze plaatsnam op het podium.

In het GFO-programma zaten twee bijzondere premières; om te beginnen het fanfare-arrangement van “Traveler” van David Maslanka, gemaakt door Erik Rozendom voor zijn master-examen directie. In dit stuk lijkt het of J.S. Bach, Philip Glass en een snufje Amerikaans powerplay in de blender zijn gegooid, wat fascinerende muziek oplevert met een prachtig verstild slotdeel. In deze zelfde verstilde sfeer speelde Gerd Wensink het prachtige “Solitary Prayer” van Marco Pütz.

De tweede premiere was “Les memoires de Moresnet” van onze bassist (en topografie-liefhebber) Thom Zigterman. Hier kan je meer lezen over Thom en zijn stuk, dat het verplichte werk is voor de 4e divisie op de ONFK.

Het concert werd besloten met een woeste uitvoering van “Time for Outrage!” van (wederom) Marco Pütz.

Tekst; Sander (bugel)
Foto; Papa van Nadi (bugel)