GFO sluit seizoen af in Amersfoort

Afgelopen zaterdag vond met het hofconcert ’19 alweer het laatste concert van dit seizoen plaats. Aan het einde van de wekelijkse zaterdagmarkt, met een temperatuur ruim boven de 30 graden, hebben de muzikanten van het Gelders Fanfare Orkest (GFO) samen met muzikanten van Wilskracht Amersfoort eerst op de Hof genoten van een buffet verzorgd door Grieks Restaurant Pallas Athene. Na het eten waren de marktkooplui vertrokken en ontstond er ruimte voor een orkest en voor de ongeveer 1500 stoelen op de diverse terrassen.

Het concert begon met een optreden van het het regionaal concertorkest Wilskracht onder leiding van Geert Schrijvers. Na een aantal werken door dit harmonieorkest kwam daar de veelzijdige saxofoon-solist Erik-Jan de With bij. Zijn gigantische tubax (een variant op de contrabassaxofoon) stond op de grond opgesteld en ook speelde hij op allerlei kleinere saxofoons waaronder de swanee sax (een kleine saxofoon die net als een trombone een schuif heeft in plaats van kleppen).

Na het optreden van dit harmonieorkest, op het moment dat warme zomerzon bijna achter de gebouwen was verdwenen, was het GFO begonnen voordat het massale publiek het in de gaten had. Slagwerkers speelden ritmes op alles wat maar los en vast zat. Dit tot verbazing van de bezoekers, want zij hadden het tweede deel van dit concert opnieuw een compleet orkest inclusief dirigent verwacht. In dit swingende stuk ‘Hercab’ gingen steeds meer secties meespelen en pas op het laatst, toen onze dirigent Erik van de Kolk op de bok sprong, was die complete fanfare te horen waar iedereen op wachtte. Een luid applaus volgde.

Van oudsher is een fanfare bekend als orkest dat al musicerend op de maat van de muziek door de straten trekt en wat is er dan toepasselijker dan het spelen van de mars "De Stad Amersfoort"? Er werd luid meegezongen door de aanwezige ’burgers en soldaten’ in het publiek. Daarna hebben we de fanfaremuziek gepromoot door het spelen van "Ein morgen Ein middag Ein abend in Wien"," Les Miserabeles" en "Mambo To Go". In het daaropvolgende solowerk "Doina" was de dirigent van Wilskracht opnieuw aan de beurt, maar deze keer als klarinetsolist. Een klarinet bij een fanfare? Ja, dat kan best! In het verleden was Geert muzikant bij het GFO en speciaal voor deze gelegenheid had hij een wel zeer bijzonder (en al meer dan 80 jaar oud) instrument mee: een metalen klarinet! Na ook de nummers "Pasmo", "Klezz of ’99" en "Baba Yetu" te hebben gepeeld, werd het concert van GFO afgesloten met de medley "Queen on the Air". Uit het publiek kregen we complimenten voor het afwisselende concert, de mooie klanken en de opluistering van hun terrasavondje!

Tijdens omkleden van het warme zwarte concerttenue naar meer zomerse outfits knalde de eerste feestmuziek door de feestcafés Koetje en J&D die dit concert mede mogelijk hadden gemaakt. GFO’ers zeiden: ‘dit is ook leuk’ en maakten een dansje, namen een drankje en waren tot in de kleine uurtjes te vinden op de terrassen van beide cafés. We kunnen terugkijken op lekker eten, een TOP concert en een gezellige avond!

Tekst; Henk (bugel)
Fotografie; Wim Lagendijk