De weg naar het WMC ...

Zaterdagavond 6 juli heeft het Gelders Fanfare Orkest (GFO) in samenwerking met muziekvereniging "Emergo" en CMV "Concordia" uit Oldebroek haar finale Try-out van het WMC programma "PUUR" ten gehore gebracht.

Zowel "Concordia" als "Emergo" uit Castricum komen zaterdagmiddag 13 juli uit in de 1e divisie fanfare op het Wereld Muziek Concours in Kerkrade. De fanfare uit Castricum staat net als het GFO onder leiding van dirigent Erik van de Kolk. Terwijl buiten de zomer haar entree maakte, opende "Emergo" voor een goed gevulde sportzaal van Kulturhus "De Talter" in Oldebroek het concert. Na het speciaal voor haar deelname aan het WMC geschreven "Prelude for Iven" van componist Rob Goorhuis, vervolgde het orkest uit Castricum haar optreden met het voor de 1e divisie verplichte werk "Vita Aeterna" van componist Alexander Comitas en sloot tenslotte haar optreden af met Jan van der Roost "From Ancient Times".

Na een korte pauze vervolgde "Concordia" onder leiding van Marten van der Wal haar optreden met het inspeelwerk "Fanforce" van Feike van Tuinen. Na haar uitvoering van het verplicht werk "Vita Aeterna" sloot de muziekvereniging uit Oldebroek haar optreden af met keuzewerk "Migyur". Dit werk werd gecomponeerd in opdracht van het Nationaal Jeugd Fanfare Orkest ter gelegenheid van haar 50-jarig jubileum in 2009 en is geschreven door componist Eric Swiggers.

Het GFO sloot tenslotte de avond af met haar WMC-programma "PUUR" waarmee zij op zaterdagavond 27 juli tijdens het Wereld Muziek Concours (WMC) het podium van de Rodahal te Kerkrade zal betreden. Na het speelse en ritmische "Giocoso" van Henk Badings, bracht het GFO "In Memoriam Piebe Bakker" van componist Rob Goorhuis ten gehore. Uitgangspunt bij het schrijven van dit werk was voor de vernieuwing, die Piebe altijd nastreefde, gestalte te geven, maar ook zijn bijzondere band met de componist Henk van Lijnschooten tot uitdrukking te brengen. Na het laatste akkoord van het door Harrie Janssen gecomponeerde "De Verschrikkingen van het IJs en de Duisternis" kreeg het orkest een minuten durende staande ovatie voor de beeldende en aangrijpende wijze waarop orkest en verteller Frans Limburg het verhaal over de bemanning van expeditieschip Admiral Tegetthoff vol spanning en sfeer uitvoerden.

Het GFO wenst beide orkesten en dirigent Erik van de Kolk heel veel succes en plezier toe bij haar aanstaande WMC optredens op 13 juli in de Rodahal te Kerkrade, en bedankt ladyspeaker Margriet de Graaf voor de uitstekende toelichting op de programma's van alle drie de fanfares.

Zelf gaat het GFO de komende drie weken verder met "PUUR", waarbij het gehele orkest voor een optimale muzikale en sociale voorbereiding de laatste week zal verblijven in het Zuid-Limburgse heuvellandschap. Volg ons daarbij via onze WMC blog en kom naar ons luisteren tijdens de finale van "PUUR" op zaterdagavond 27 juli in de Rodahal te Kerkrade of luister vanaf 19:30 uur mee via de livestream op de regionale zender L1.