#ONGEHOORD concert in Elspeet

Terwijl de brassbands op het eerste weekend van het het Wereld Muziek Concours in Kerkrade aan de slag moesten, vond er in Elspeet een heus mini-WMC plaats. Een door het slagwerkensemble van Elspeets Fanfare georganiseerde avond, waar Fanfareorkest Emergo uit Castricum en het Gelders Fanfare Orkest (GFO) eveneens hun WMC-programma ten gehore brachten.

Fanfareorkest Emergo, net als het GFO onder leiding van dirigent Erik van de Kolk, mocht het spits afbijten in een afgeladen en warme Sporthal ‘Op de Heide’. Naast het verplichte werk van de sectie Fanfare, Eerste Divisie, kon het publiek genieten van Thomas Doss' "Trance", speciaal geïnstrumenteerd door Harrie Janssen voor hun WMC-optreden op zondag 16 juli in de Rodahal te Kerkrade.

Aansluitend bracht het A-slagwerkensemble van Elspeets Fanfare Korps haar WMC-programma "Dreaming the Dreams" ten gehore. Een jonge en getalenteerde groep, onder de enthousiaste leiding van Wibrand van Norel. Zij komen op vrijdag 21 juli uit in de sectie Slagwerkensembles, World Division in het Parkstad Limburg theater.

Tenslotte mochten wij aanvangen met 'ongehoord', waarbij het aanwezige publiek voor de eerste keer kennis kon maken met Wolfgang! Een smartphone app die steeds vaker bij klassieke muziek in bekende concertzalen gebruikt wordt. Terwijl de muzikanten van het GFO spelen, vertelt Wolfgang wat je - precies op dat moment - hoort in de muziek. Het GFO is het eerste HaFaBra-orkest wat gebruik maakt van deze innovatieve toepassing van mobiele technologie in de concertzaal.

Vanuit het publiek hebben we goede feedback gekregen, ondermeer over "A Child Like You" van componist Andy Scott. Een mini-opera over de belevenissen van een 17-jarige Oegandese vluchteling die begin jaren 70 in het gezin van deze Britse componist terechtkomt. De compositie omvat tevens partijen voor sopraanstem (Fenna Ograjensek), harp (Wendy Rijken) en vier jongerenstemmen (Daphne, Esmee, Marleen en Tim), welke met behulp van bondige, goed getimede zinnen in Wolfgang nader toegelicht worden aan het publiek.

Het bestuur, dirigent en de leden van het GFO wensen Fanfareorkest Emergo en het A-ensemble van Elspeets Fanfare Korps veel succes en plezier op het WMC 2017 !

Tekst; Jeroen (bas-tuba)
Fotografie; Jeffry Wiesnekker