‘Altijd bijzonder als mensen zich buigen over jouw muziek’

Op zijn 10de wist hij het zeker: de wereld van de muziek, daar wil ik bij horen. Marc Scholten, lead altsaxofonist bij het Metropole Orkest, treedt zaterdag 25 maart op als solist met het GFO, het Westland Saxofoonorkest en het Blazers Collectief WEST. Speciaal voor de gelegenheid herschreef hij zijn compositie Capricorn voor het GFO en zal dit samen met het orkest ten gehore brengen. Tijdens een repetitie van het GFO zette hij samen met dirigent Erik van de Kolk de puntjes op de i.

Op dit moment is Marc Scholten ongeveer een halve werkweek actief voor het Metropole Orkest; daarnaast is hij docent aan de conservatoria van Amsterdam en Utrecht en heeft hij zijn eigen jazzsextet, The Blindfold Test. En verder haakt hij in op wat voorbij komt. “Vorige maand heb ik nog meegespeeld met een kwartet zonder drum, een klassiek saxofoonkwartet en ben ik ingevallen in een bigband. En ik doe ook regelmatig wat studiowerk”, zegt hij.

Wereldartiesten

Bij het Metropole Orkest heeft Scholten met verschillende grootheden samengewerkt. “Met Herbie Hancock, allereerst natuurlijk een wereldartiest en daarnaast ook nog een van mijn persoonlijke favorieten. De muziek die hij maakt, spreekt me enorm aan. Daar luister je dan al jaren naar en ineens sta je met hem op het podium. De energie van die man was merkbaar in het hele orkest.” Ook een optreden met The Brecker Brothers in New York staat in zijn geheugen gegrift, net als een concert in The Royal Albert Hall in Londen. “We speelden een Quincy Jones-programma en op een gegeven moment kwam Quincy Jones zelf ons één nummer dirigeren, onvergetelijk.”

Signature solo

In Kulturhus De Talter in Oldebroek wacht Scholten een nieuw hoogtepunt: optreden met John Helliwell, de saxofonist van Supertramp. “Toen ik een jaar of 15 was, was die band heel groot en Helliwell is echt een held van mij. Zijn solo in het nummer ‘Bloody Well Right’ is de eerste solo die ik heb uitgezocht”, vertelt hij. Eerder speelde het Metropole Orkest al eens met de zanger van Supertramp. “Toen had ik de solo van Helliwell in mijn partij staan. Normaal gesproken improviseer ik zelf, maar bij zo’n signature solo speel ik gewoon wat er staat. Die solo is zo herkenbaar, heel knap.”

Klankrijkdom

Het GFO speelt op 25 maart het werk Capricorn, dat Scholten op zijn 23ste voor bigband schreef. Op verzoek van Yamaha – waarvoor Scholten allerlei muzikale activiteiten verzorgt zoals ook de workshop voorafgaand aan het concert – herschreef hij het voor fanfare. Na de repetitie toont hij zich positief. “Het klinkt goed, er wordt op een hoog niveau gemusiceerd. Altijd bijzonder als mensen zich buigen over jouw muziek. En ik was opgelucht dat ik alle noten goed opgeschreven had, want euphoniums, baritons en bassen zijn wat onbekend terrein voor me. En de balans in een fanfare ligt echt anders.” Komende weken gaat Scholten zich voorbereiden op het concert. “Partituren verzamelen, zorgen voor een goed riet en dat ik de techniek voor elkaar heb. Ik kijk ernaar uit!”

Foto: Marc Scholten
Tekst; Wilma Schreiber