GFO excelleert

De formule is nog springlevend: een nieuwjaarsconcert met 1 of meer jonge solisten en een daaraan voorafgaand middagprogramma voor onze Vrienden van Philadelphia. Binnen de lijnen van deze formule heeft het Gelders Fanfare Orkest (GFO) ook 2020 afgetrapt met een ijzersterke uitvoering. Muziek maken maakt een mens blij. En wanneer het publiek ook nog uit zijn dak gaat, is het helemaal mooi!

De opening van het avondconcert was met ‘Flourish for Fanfare’ (Philip Sparke) meteen een voltreffer: wauw, dat stond als een huis! Ook het “grote” werk, ‘Via ad Veniam’ (Ed de Boer), werd naar behoren uitgevoerd. Het GFO bereikte een muzikaal hoogtepunt in Simon van Hoeckes ‘Ave Maria’. Daarna speelde althoornsoliste Eva Boom (16 jaar) het eerste deel van het Hoornconcert no. 3 (W.A. Mozart) met orkestbegeleiding. ‘Ceremonial March’ van Jan van der Roost was het sluitstuk voor de pauze.

Na de pauze opende een ensemble van het GFO met ‘Melt, Thoughts of a Stranger’ van Tjeerd Nijhof (trombonist in het GFO). Een verrassende bijdrage! Opvallend waren verder de fraaie vertolking van ‘To the ones we love’ van Thom Zigterman (bassist in het GFO) en het optreden van Leo Harmsen op bugel in ‘Faith’ (George Michael, arr. Philip Harper). In het ‘Valse Vanité’ van Rudy Wiedoeft soleerde de tweede soliste van de avond. Deze wals werd op een fraaie muzikale wijze vertolkt door de 18-jarige altsaxofoniste Lynn van der Molen.

Wederom stond de combinatie GFO en onze maestro Erik van de Kolk garant voor een muzikaal hoogstaand optreden in Veluvine en presentator Margriet de Graaf deed de rest. Het was genieten voor zowel publiek als orkest!

Tekst; Sandra (bugel)
Foto’s; Benno Wonink