Sinds 1886 vindt er in Valencia een Certamen de bandas de Música plaats. Al enkele decennia heeft dit hoog aangeschreven evenement een internationaal karakter door de deelname van buitenlandse orkesten. Ook dit jaar waren er weer een aantal buitenlandse verenigingen van de partij, waaronder de Koninklijke Harmonie de Berggalm uit het Limburgse Klimmen (winnaar tweede divisie) en de Muziekvereniging Sint Gregorius uit Haaren (eerste divisie). Het Gelders Fanfare Orkest (GFO) was door de organisatie uitgenodigd om op vrijdag 11 juli 2008, in aansluiting op het optreden van de in de eerste divisie van het concours deelnemende verenigingen en in afwachting van de prijsuitreiking, een afsluitend concert te verzorgen. De volgende dag werd door de Gelderse formatie een concert verzorgd in Aielo de Malferit.
Het evenement “Certamen” staat bol van de tradities. Het evenement vindt plaats in de Plaza de Toros, de eeuwenoude arena, gesitueerd midden in de stad en vanaf 17 juli weer het domein van de stierenvechters. De aan het concours deelnemende orkesten en het GFO als gastorkest presenteerden zich in het begin van het programma voor publiek en jury door staande een paso doble te spelen. Zelden zal een optreden van het GFO zoveel stof hebben doen opwaaien want het gele zand op de leemachtige ondergrond in de arena was door de droogte erg stoffig. Het GFO speelde “El Torico de la Cuerda” van Louis Serrano Alarcón (arr. E. Rozendom). De uitvoering onder leiding van dirigent Tijmen Botma was van degelijke kwaliteit. De leden van het orkest waren ongetwijfeld geïmponeerd door de entourage. Het Spaanse publiek is dol op grote dynamische verschillen en tempowisselingen en laat zijn goedkeuring of afkeuring van de uitvoeringen doorgaans ondubbelzinnig horen. Het Gelderse optreden werd beloond met een warm applaus.
Het concertgedeelte begon in eerste instantie wat stroef. Het late begin van het optreden (’s nachts om 02.10 uur!) was daar ongetwijfeld mede debet aan. Het publiek is niet gewend aan de klank van een fanfareorkest en is bovendien heel erg op de hand van het eigen harmonieorkest. Maar het GFO wierp al gauw alle schroom van zich af en groeide gaandeweg de uitvoering van het programma naar grote hoogte. Een aantal factoren speelde daarbij een belangrijke rol. Dirigent Tijmen Botma had een interessant programma uitgedokterd met in het begin werken van Nederlandse bodem (“Monuments of the Netherlands” van Louis Andriessen en “Twilight floats above Valley’s Night” van Harrie Janssen). Ook het monumentale “The Sunken Village” van Philip Sparke stond op het programma en werd onberispelijk uitgevoerd. De bassectie droeg de warme totaalklank van het orkest en ook de solisten Linda Arnoldus (sopraan saxofoon) en Wilbert Zwier (trombone) onderscheidden zich in positieve zin.
Het laatste deel van het programma was van Spaanse origine en dat viel bij het gewoonlijk zeer kritische publiek bijzonder in de smaak. Het scharnierpunt in de betrokkenheid van het publiek bij het optreden van het GFO was de uitvoering van “La virgen de Macarena”. Deze traditional werd als trompetsolo met orkestbegeleiding uitgevoerd. Solist was Jeroen Botma en het moet gezegd, hij deed dat meer dan voortreffelijk. Een prachtige klank, met de juiste schwung en durf gespeeld. Al vanaf het begin was er gejuich en applaus van het publiek. Bijzonder knap was dat de jonge en talentvolle solist zich door de reacties van het publiek (dank Gregorianen uit Haaren!) niet van de wijs liet brengen en volledig geconcentreerd bleef spelen. Ook “Flashing Scimitars”van Stanley Applebaum (arr. Frans van Dun) en “Puenteareas”van R. Soutullo (arr. Frans Hendrikx) werden met verve uitgevoerd. Opnieuw was een duidelijke wisselwerking tussen orkest en publiek waarneembaar. De dirigent durfde meer risico te nemen en het orkest kwam in een adembenemende “flow” terecht. Het absolute hoogtepunt was de uitvoering van de “Himno Regional Valenciano”(Jose Serrano/arr. Bert Langeler). Aan het slot van het marathonprogramma (vanaf 19.30 uur tot 3.15 uur ’s nachts!) trof deze uitvoering de Valencianen recht in het hart. Emotie alom en dat was prachtig om te zien en te horen. Echte kippenvel momenten!
In een tijdsbestek van minder dan 20 uur moest het GFO opnieuw aan de bak in de plaats Aielo de Malferit (ruim 4000 inwoners) op ongeveer een uur rijden van Valencia. Het concert begon om 23.00 uur en trok helaas maar weinig publiek. Naar schatting 150 veelal oudere bezoekers waren afgekomen op het concert. Na het glansrijke optreden in de Plaza de Toros en de schamele ambiance in Malferit was het risico levensgroot aanwezig dat de concentratie bij de leden van het orkest niet optimaal meer zou zijn en dat het concert een plichtmatig karakter zou krijgen. Niets was minder waar en dat is een groot compliment aan het adres van de musici en de dirigent van het GFO. Opnieuw haalde het GFO alles uit de kast en oogstte ook bij dit publiek grote bijval. Het programma stemde gedeeltelijk overeen met dat van Valencia. Daaraan waren o.m. toegevoegd Adventures of the Beaumé van Harrie Janssen, El Camino Real (Alfred Reed, arr. G. Schrijvers), The Godfather Saga (Nino Rota/Carmen Coppola, arr. Marcel Peeters) en Song for Ina (Philip Sparke, arr. Frank van der Poel). In laatst vermeld werkje soleerde Berjan Morsink op bastrombone.
Het GFO kan met de optredens in Valencia en Aielo de Malferit terugkijken op een zeer geslaagd Spaans avontuur. Dirigent Tijmen Botma demonstreerde zijn grote vakmanschap en de muzikanten van het GFO toonden over een grote dosis enthousiasme, discipline en muzikale vaardigheid te beschikken. Ook de organisatoren van de tournee verdienen lof voor hun inzet. Het Gelders Fanfare Orkest heeft zich in Spanje gemanifesteerd als een waardig ambassadeur van de Nederlandse fanfaremuziek. Door in de programmering ook werk van Gelderse componisten en arrangeurs op te nemen werd de Gelderse eer buitengewoon verdienstelijk hoog gehouden!