In Flanders Fields the Poppies blow…

Het Gelders Fanfare Orkest (GFO) was het laatste weekend van juni te gast in de omgeving van Ieper (België). Dit gebied in West-Vlaanderen is nog steeds doordrenkt van de gebeurtenissen die hier tijdens de Eerste Wereldoorlog (1914 – 1918) plaatsvonden. Ieper lag gedurende de gehele oorlog in de frontlinie, en is daarbij volledig aan gruzelementen geschoten. Nadien is de stad zoveel mogelijk in oude luister hersteld. Dat geeft een bijzondere sfeer: de gebouwen lijken eeuwenoud, zonder door de tijd aangetast te zijn.

Ter nagedachtenis aan de meer dan 50.000 Britse soldaten die in de Eerste Wereldoorlog sneuvelden maar niet meer konden worden teruggevonden, is door de Britten in 1927 het monument de Menenpoort gebouwd. Iedere avond sinds 1928 vindt hier een dodenherdenking plaats. Op vrijdag 29 juni mocht het GFO de herdenking muzikaal omlijsten. Te midden van honderden (voornamelijk) Britten speelde het GFO tijdens de kranslegging met klaprozen de stukken “Remembrance Day” en “Abide With Me”. Ondanks de vele schoolkinderen die hierbij aanwezig waren, was het doodstil. Het was indrukwekkend om hieraan mee te werken.

Op zaterdagochtend was er vrije tijd die door vele leden van het GFO besteed werd met een bezoek aan het museum ‘In Flanders Fields’ in het centrum van Ieper, met allerlei artefacten uit de Eerste Wereldoorlog. In de middag gaf het GFO een zomerconcert op de grote markt. Tijdens dit concert werd muziek gespeeld die het afgelopen seizoen eerder te beluisteren was, maar kon het publiek bijvoorbeeld ook genieten van een medley van de Belgische zanger Stromae. Alle leden droegen tijdens dit concert hun tourneeshirt, waarop het symbool van de klaproos stond. Deze klaproos (poppy) is overal terug te vinden in Ieper. De bloem wordt genoemd in het beroemde gedicht “In Flanders Fields” dat John McCrae schreef in de omgeving van Ieper (volledige tekst is onderaan opgenomen).

Zondagochtend was er tijd om de omgeving te verkennen, zoals één van de vele militaire begraafplaatsen, monumenten, musea en/of bewaarde loopgraven. Daarna reisden de muzikanten af naar Izegem, voor een concert in samenwerking met de Koninklijke Stadsfanfaren Izegem. Izegem speelde onder andere het stuk ‘Spirit of Terra Nova’ van Tom Davoren. Bijzonder was dat de componist deze middag in de zaal zat.

De mini-tournee in Ieper was een mooi einde van een druk en afwisselend seizoen met concerten, premières en een CD-opname. Het orkest heeft nu twee maanden rust, en kan zich in die tijd klaarmaken voor een nieuwe concertreeks met veel nieuwe muziek, solisten, spektakel en wat al dies meer zij. Fijne zomer toegewenst!

In Flanders Fields (John McCrae, 1915)

In Flanders fields the poppies blow
Between the crosses, row on row
That mark our place; and in the sky
The larks, still bravely singing, fly
Scarce heard amid the guns below.

We are the Dead. Short days ago
We lived, felt dawn, saw sunset glow,
Loved, and were loved, and now we lie
In Flanders fields.

Take up our quarrel with the foe:
To you from failing hands we throw
The torch; be yours to hold it high.
If ye break faith with us who die
We shall not sleep, though poppies grow
In Flanders fields.”

Tekst; Mr. T. Bone - Trombone