130 minuten rijden, 130 jarig jubileum

Afgelopen zaterdag 12 oktober 2019 was het Gelders Fanfare Orkest (GFO) te gast bij fanfare Sempre Crescendo. Wij mochten deel uitmaken van het eerste concert van het 130e seizoen van de jubilerende fanfare uit Middelharnis. Na een lange reis werden wij als echte gasten goed verzorgd met een broodmaaltijd met onder andere heerlijke courgettesoep.

’s Avonds om 20:00 uur gingen de felle lampen in de sportzaal uit en mocht de goed gevulde zaal genieten van het openingswerk “Faravista” van Stijn Aertgeerts, waar Sempre in verscheidende solofragmenten de mooie klanken van haar fanfare liet horen. Vervolgens mochten wij luisteren naar een beheerste uitvoering van drie delen uit het werk “Belkis, Regina di Saba”. Van trompet tot bastuba waren er diverse dempergeluiden te horen in dit uitdagende concertwerk van componist Ottorino Respighi. Vervolgens was er Arie Noordijk op trompet. Hij speelde het solowerk “Born on the Fourth of July”, een arrangement van Ward van Rompaey. Het vijf minuten durende verhaal over Vietnamveteraan Ron Kovic vloog voorbij. Met “Queen on the Air” in een arrangement van Dominique Vanhaegenberg en de toegift “Just a Closer Walk with Thee” eindigde Sempre Crescendo haar eerste optreden in haar jubileumjaar.

Na de pauze was het GFO aan de beurt. Het optreden begon met een relatief nieuw werk van componist Philip Sparke, “Flourish for Fanfare”. Na het rustgevende geluidsbad van de klanken van het "Avé Maria" van Simon van Hoecke was er een stilte in de zaal, waarbij enkel nog de geluiden van de naastliggende bowlingbaan te horen waren. Het GFO vervolgde haar optreden met onder meer het prachtige “To the ones we love” van Thom Zigterman. De frivole bugelsolo van Corrie van ‘t Hul was in een vingerknip voorbij en daarna kon het publiek genieten van “Mambo to go”. De toegift “Uptown Funk” in een arrangement van Erik Rozendom, dirigent van Sempre, maakte een swingend einde aan het concert, waarna de GFO’ers snel in de auto stapten om tijdens de lange reis terug dit mooie concert na te bespreken.

Tekst; Aafke (trompet)
Fotografie; Gert Rap