Jubileum voor Philadelphia

Een mooie zaal, een goed orkest en een fantastisch publiek. Dat waren de ingrediënten van een overweldigend matineeconcert voor de bewoners van Philadelphia afgelopen zaterdagmiddag 11 januari. Onder het logo van het Gelders Fanfare Orkest (GFO) staat niet voor niets ‘Passie voor Muziek’, want wat was er een passie te vinden in de Veluvine te Nunspeet.

Het was een bijzondere editie van het matineeconcert, want het GFO mocht het voor de vijfde keer oprij verzorgen. Het enthousiasme bij het publiek, dat zeker niet stilzit tijdens deze middag, was bij aanvang al te merken. Maar het GFO kon niet beginnen zonder dirigent. ‘Wie was ook alweer de dirigent?’ werd er gevraagd, maar gelukkig stond hij al klaar en kon het feest beginnen. Niet alleen voor het GFO was dit een jubileum, maar ook voor sommige bewoners van Philadelphia die al vijf keer bij het concert aanwezig zijn geweest. Een oude bekende mocht het orkest voor de vijfde keer dirigeren: De mars “Arsenal" van componist Jan van der Roost werd met verve geleid door Philadelphia bewoner Jean Louis.

Na deze geslaagde mars mocht Leo Harmsen aan de bak. De trompettist ruilde zijn eigen instrument in voor een bugel om daar de virtuoze solo “Faith" op te spelen. Publiek en orkest konden dit erg waarderen en lieten dit blijken in een overweldigend applaus. Ook de solist was duidelijk aan het genieten. Het publiek werd hierna uitgenodigd om op te staan en mee te doen wanneer ze de liedjes uit “De liedjesquizzz" van Peter Kleine Schaars zouden herkennen, en dit werd vol passie gedaan. Na het spelen van “Lang zal ze leven" voor de jarige jet, werd het concert feestelijk afgesloten met het lied “Leef". Er werd luidkeels meegezongen en gedanst door het hele publiek.

De afgelopen vijf edities waren, net als deze, zeer geslaagd en hopelijk komen er nog vele edities bij!

Tekst; Almer (trompet)
Fotografie: Benno Wonink