#NJC23 in een uitverkocht theater Veluvine

Het Gelders Fanfare Orkest (GFO) is het jaar 2023 goed begonnen met haar nieuwjaarsconcert. Na een onderbreking van twee jaar mochten de muzikanten van het GFO weer van zich laten horen in een volledig uitverkochte Veluvine theater in Nunspeet.

Het GFO opende haar programma als vanouds met een ouverture: ‘De Kalief van Bagdad’, gevolgd door de ‘Angelus Koraalvariaties voor fanfare’ van componist Eduard de Boer. In deze compositie staat het koraal Angelus van Georg Joseph centraal. Het werk bestaat uit een inleiding, waarin dit koraalthema wordt geëxposeerd als ook een thema. Hierna volgen een viertal variaties en tenslotte een finale in de vorm van een fuga. Hierna speelde het GFO het prachtige koraal ‘Distant land’ in een arrangement van Luc Vertommen.

Toen was het tijd voor de eerste soliste van de avond: tromboniste Isa van Vugt (12 jaar) straalde in het tromboneconcert van Nikolay Rimski-Korsakov. Het publiek vond het prachtig en gaf haar een geweldig applaus! Het GFO eindigde het eerste blok met ‘Istrian Pictures’ van componist Thom Zigterman. Dit is het verplicht werk voor de 5e divisie tijdens de Open Nederlandse Fanfare Kampioenschappen in 2023.

Het tweede deel van het concert begon met de mars ‘Hypernikon’ van de Belgische componist Jan Van der Roost. De tweede solist van de avond, slagwerker Patrick Lokhorst (13 jaar), liet de veelzijdigheid van percussie horen in ‘Concertino for percussion and band’. Gekleed in het officiële tenue van de GFO-slagwerksectie mocht hij een daverend applaus van het publiek in ontvangst nemen.

Het GFO sloot de avond af met lichte muziek: Leon Klink soleerde op es-cornet met ‘Live & Let Die’ en verder speelden de muzikanten uit Gelderland onder meer ‘Norwegian Blue' en de ‘Doe Maar Medley’ van arrangeur Jasper Staps. Het publiek was enthousiast en gaf een staande ovatie!

Tenslotte speelde het GFO nog de toegift ‘Just a closer walk with thee’ waarbij de jonge solisten Isa en Patrick, samen met sopraan saxofoniste Inge, trompettist Sandra en trombonist Anne nog één keer van zich mochten laten horen.

We zijn blij dat ons traditionele nieuwjaarsconcert weer kon plaatsvinden. Als u meer wilt horen van het GFO nodigen we u graag uit op één van onze volgende concerten!

Tekst; Arton (trompet)
Foto's; Benno Wonink