Dubbelconcert met DSS Aarlanderveen

Op 1 juni 2024 vond in het Zuid-Hollandse Aarlanderveen, bekend om zijn historische molenviergang en haar fanfareorkest, een bijzonder muzikaal dubbelconcert plaats. Het Gelders Fanfare Orkest (GFO) en “Door Samenwerking Sterk” (DSS) verzorgden samen een onvergetelijke avond.

DSS opende met een energieke uitvoering van "Asteroid", het bekende thema van de engelse Pearl & Dean bioscoopreclames. Gevolgd door de sfeervolle klanken van "Vistas", die het publiek meenamen naar de Zwitserse Alpen waar de bergen en gletsjers zich als een panorama ontvouwden. Met de uitvoering van zijn arrangement van "Meditation 'The Light of the World'" bracht dirigent Danny Oosterman een serene rust over het publiek met een bijna meditatieve sfeer van reflectie. Vervolgens verraste solist Stefan de Hoogt ons met zijn vertolking van "Fnugg Blue”. Zijn combinatie van bas spelen, zingen en beatboxen was zowel technisch indrukwekkend als vermakelijk. Daarna liet presentatrice Sofie de Bruin haar vocale talent horen in een spannende uitvoering van "Skyfall" uit de gelijknamige James Bond film, waarbij het publiek zich even in de wereld van 007 waande. Het jazzy "Feeling Good" volgde in een uitvoering waarin Michael Bublé graag had willen meezingen. DSS sloot haar optreden af met een emotionele vertolking van "Laat me", het iconische nummer van Ramses Shaffy wat Sofie en DSS al eerder succesvol hadden uitgevoerd bij"Holland’s Got Talent".

Na een korte pauze was het de beurt aan het GFO, dat sterk opende met "Not Before Time" van Philip Sparke. De chaotische toonladders en triomfantelijke slotfase hielden iedereen op het puntje van de stoel. Vervolgens vertolkte het orkest "De Lords of Masmine" van Jan Van der Roost, dat op indrukwekkende wijze een eeuwenoud verhaal uit Vlaanderen vertelde, waarbij elke sectie van het orkest in de spotlights kwam. Na deze muzikale geschiedschrijving liet Corrie van ’t Hul het publiek wegdromen naar een zorgeloos verleden met een melancholische bugelsolo in Ĕrik Ešenvalds muzikale vertolking van een nostalgisch gedicht van Sara Teasdale’s "Only in Sleep". Daarna leidde dirigent Erik van de Kolk het publiek door de gedachten en ingewikkelde emoties van een jonge vrouw die ontdekt dat ze moeder zal worden in "Trance" van Thomas Doss. Het concert werd afgesloten met het swingende "Capricorn" van Marc Scholten met een saxofoonsolo van Patricia Swart als kers op de taart.

Het dubbelconcert bood een gevarieerd en boeiend programma met een mooie mix van energieke, sfeervolle en swingende muziekstukken. DSS en GFO lieten horen waarom ze tot de top van de Nederlandse fanfarewereld behoren.
Het concert zal nog lang in de oren van de bezoekers blijven naklinken. Na afloop werd in het Dorpshuis nog lang en gezellig nagepraat, wat de passie voor muziek en vriendschap onderstreepte: Samen musiceren is dubbel genieten!

Tekst; Joel (bugel)
Fotografie; Benno Wonink