Dubbelconcert Stadsfanfaren Izegem & GFO

Op zondag 5 juli verzorgde de Koninklijke Stadsfanfaren Izegem een dubbelconcert, deze keer in samenwerking met het Gelders Fanfare Orkest (GFO).

De Stadsfanfaren van Izegem is een toporkest uit Belgie, die tijdens het afgelopen WMC nog een topklassering in de eerste divisie behaalden en zijn met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid de oudste nog bestaande fanfare in België. 1806 is het gekende stichtingsjaar, alhoewel er in de archieven van de stad reeds in 1801 sprake is van een "musique de la ville". Er zijn weinig stoeten, officiële gebeurtenissen of grootse vieringen in Izegem waarop de plechtige of feestelijke klanken van de muziekvereniging ontbreken. Ook over de grenzen zijn ze graag geziene gasten en brengen ze muzikale kleur en vriendschap onder de leiding van dirigent Hans Demeurisse.

Het GFO onder leiding van haar chef-dirigent Erik van der Kolk bracht ondermeer de "Armeense Rhapsody" van Alexander Comitas, "O Magnum Mysterium" van Lauridsen en "By the River" van de Belgische componist Jan van der Roost ten gehore.