"Tribute to Adolphe Sax"

Na een dag vol saxofoonspektakel werd het goed bezochte Westland Saxofoon Festival op zaterdag 31 januari 2015 afgesloten met een dubbelconcert van de plaatselijke Muziekvereniging Pius X Poeldijk en het Gelders Fanfare Orkest (GFO).

Voor de pauze nam Pius X onder leiding van dirigent Geert Schrijvers het publiek op creatieve wijze mee in een reis langs verschillende muziekstijlen. Ze speelden klassiekers als "Het Kasteel" uit de Schilderijentenstoonstelling van Moussorgsky, maar ook lichte muziek zoals "Oodles of Noodles". In de verschillende werken speelde de saxofoon vanzelfsprekend een belangrijke rol. Het aanwezige publiek genoot van de jonge, talentvolle solist Jim Brinkman en professionals als Daan van Koppen en Leo van Oostrom.

Het GFO vervolgde het programma na de pauze met de internationaal bekende saxofonisten Arno Bornkamp, Erik-Jan de With en David Kweksilber. Natuurlijk speelde ook bij het provinciale top-orkest uit Gelderland de saxofoon de absolute hoofdrol in haar programma; na een fraaie opening, opgebouwd door de saxofoonsectie in "O Magnum Mysterium", brachten Arno en Erik-Jan onder begeleiding van het GFO vol overgave “Dark Rain” van componist Andy Scott ten gehore. Samen met saxofonist/klarinettist David Kweksilber, sloot het GFO met “Klezz of ’99” dit prachtige festival geheel in stijl - feestelijk - af.

Samen met Erik-Jan de With en onze "eigen" (sopraan) saxofoniste Linda Arnoldus, en wederom onder het luisterend oor van componist Andy Scott zal het GFO op zondagmiddag 22 maart a.s. "Dark Rain" nogmaals uitvoeren tijdens haar concert in de Beurs van Berlage in Amsterdam.

Tekst; Jeroen Koops - Bas-tuba